Kymmenen vinkkiä auttavat lapsiperhettä sopeutumaan allergiaan.

1. Hyväksy

Allergia on ruokapöydän kuokkavieras, jota on pakko sietää epämääräinen aika. Sairaus ei ole kenenkään syy, joten on turha pohtia, mitä olisi voinut tehdä toisin. Vaikka imetyksen ja imetyksenaikaisen monipuolisen ruokavalion on todettu ehkäisevän allergiaa, se ei kuitenkaan takaa täyttä suojaa. Allergian syistä ei tiedetä vielä tarpeeksi, jotta sitä osattaisiin ennaltaehkäistä.

2. Selvitä allergian aiheuttajat ja eliminoi ne

Se on kaikkea muuta kuin helppoa. On vahdittava haukan lailla, mitä lapsi laittaa suuhunsa ja minkä mahdollisten allergian aiheuttajien kanssa hän on tekemisissä. Oirepäiväkirja, johon merkitään lapsen syömiset ja lääkitykset sekä mahdolliset reaktiot, on miltei välttämätön apuväline tässä salapoliisityössä. Lääkäri voi määrätä erilaisia allergiatestejä, jotka auttavat löytämään syyn allergiaoireille.

3. Tutustu ennakkoluulottomasti uusiin ruoka-aineisiin

Jos vehnä ei käy, entä sitten ravintopitoiset hirssi, tattari, kvinoa tai amarantti? Nykyisin on tavallisissakin ruokakaupoissa runsaasti vaihtoehtoja - myös allergisille herkkusuille. Tutustu myös luontaistuotekauppojen ja luomukauppojen valikoimiin. Ravitsemusterapeutti auttaa täysipainoisen ruokavalion suunnittelussa silloin, kun joudutaan välttämään ravitsemuksen kannalta keskeisiä ruoka-aineita, kuten maitoa ja kotimaisia viljoja.

Allergiaperheessä melko tavallinen ongelma on, ettei lapsi suoralta kädeltä hyväksy uusia makuja. Tarvitaan jopa kaksikymmentä maistamiskertaa ennen kuin oudosta mausta tulee tuttu. Tärkeintä on asettaa uusia ruokia toistuvasti tarjolle ja antaa lapsen rauhassa tutustua niihin. Jos lapsi syö niin huonosti, että se alkaa jo haitata kasvua, ota yhteyttä neuvolaan tai ravitsemusterapeuttiin.

4. Ehkäise allergiakierre

Kun suolisto on valmiiksi ärtynyt, sietää se huonosti sellaisiakin ruoka-aineita, mitä terveenä sietäisi. Tulehduksen rauhoittumista pitäisi malttaa odottaa ennen uusia ruokakokeiluja. Kun allerginen tulehdus on rauhoittunut, elimistön suojajärjestelmä on vahvempi ja allergisoitumiskierre voidaan saada pysähtymään.

Probioottien l. maitohappobakteereiden on todettu rauhoittavan allergista tulehdusta. Ne vaikuttavat yhdessä antioksidanttien, kuten A- ja E-vitamiinien kanssa. Uusimpien tutkimusten mukaan myös rasvahapoilla - kuten esimerkiksi kalaöljyllä - on suotuisia vaikutuksia immuunipuolustusjärjestelmälle. Keskustele lääkärin kanssa, mikä on sopiva tahti laajentaa lapsen ruokavaliota.

5. Vaadi lapselle riittävä lääkitys

Allergiaa ei ehkä saa täysin oireettomaksi, mutta jatkuva kutiseva ihottuma tai kipeä vatsa on kohtuuton rasite niin pienelle itselleen kuin perheellekin. Antihistamiinit ja lääkevoiteet eivät paranna allergiaa, vaan vaimentavat allergisia reaktioita. Välillä sekin voi olla tarpeen.

6. Hanki tukea arkeen

Allergian hoito vie paljon aikaa erikoisruokien laittamisineen, ihonhoitoineen ja lääkärikäynteineen. Jousta kotitöistä, jotka eivät ole aivan välttämättömiä ja pyydä apua läheisiltä häpeilemättä tai hanki maksullista kodinhoitoapua.

7. Puhu niiden kanssa, jotka ymmärtävät, mistä puhut

Allergiaa on vaikea ymmärtää ellei ole sitä jossakin muodossa itse kokenut. Et ole ainoa maailmassa, joka tuntee taistelevansa tuulimyllyjä vastaan, kun lapsi on allerginen. On helpottavaa saada vaihtaa ajatuksia ihmisten kanssa, jotka ovat kokeneet saman. Ota selvää paikkakuntasi allergia- ja astmayhdistyksestä toimiiko lähelläsi perhekerhoa.

Yhdistykseltä saa myös koulutettujen tukihenkilöiden yhteystietoja. Tukihenkilöt kuuntelevat huoliasi ja antavat oman kokemuksensa pohjalta arkivinkkejä. Myös netin keskustelupalstoilla voi vaihtaa ajatuksia.

8. Ole välillä itsekäs ja hoida itseäsi

Karkaa lenkille tai kylään tai kirjan sivuille - tekemään jotakin sinulle tärkeää. Jaksamistasi tarvitaan nyt, jos koskaan.

9. Pidä toivoa yllä

Elä tunti kerrallaan. Jokainen päivä on voitto. Kun lapsi kasvaa ja vahvistuu, allergiat saavat väistyä. Ehkä juuri sinun lapsesi allergia helpottaa aivan piankin.

10. Muista purkaa erityisruokavalio

Valtaosa allergioista helpottaa viimeistään kouluikään mennessä. On turha pitää yllä hankalaa erityisruokavaliota vain siksi, että siihen on tottunut. Keskustele lääkärin kanssa, milloin allergiaoireita aiheuttaneiden ruoka-aineiden sopivuutta kannattaa taas kokeilla.

Melko tavallista on kokeilla noin vuoden välein. Kouluiässä voidaan jo antaa siedätyshoitoa vaikeisiin pistiäis- ja siitepölyallergioihin. Siedätyshoito selättää allergian vähentämällä yliherkkyyttä allergian aiheuttajia kohtaan. Myös ruokien siedätystä tutkitaan, mutta käytännön keinoja sen toteutukseen ei vielä ole.

Asiantuntijoina: lastentautiopin professori Erika Isolauri ja ravitsemustutkija Kirsi Laitinen Turun yliopistosta.

On, pakko on syödä. Mutta onko pakko tehdä itse? Ja mitä? Meidän Perhe selvitti, miten arjen ruokarumba pyörii.

Ensin laulaa mikro: bling! Ja sitten huutaa äiti tai isä: Syömään!

Ruuanlaitto on pakollinen osa arkea. Harvempi kuin joka viides Meidän Perheen kyselyyn vastanneista pitää itseään kulinaristina tai ruokaharrastajana, vaikka kokkaa ja kattaa ruokaa perheen pöytään jatkuvasti. Kaksi kolmesta kuitenkin haluaisi satsata arkiruokaan enemmän.

Toisaalta ruoka syödään perheissä usein jo kello 17 maissa, pian työ-, hoito- ja koulupäivän jälkeen. Tarvitaan siis helppoutta, eineksiä, pakasteita, puolivalmiita – ja mikroa.

– Einekset, pakasteet ja puolivalmiit ovat osana muuta ruokavaliota varsin ok. On turha kaivata aikaa, jolloin syötiin ruokaa omasta maasta ja tehtiin kaikki alusta asti itse. Ruuanlaitto oli silloin äidin tai kotiapulaisen päätyö. Nyt on ihan eri haasteet, työt ja harrastukset. Tarvitaan helpotuksia, ravitsemusterapeutti Anette Palssa sanoo.

"On hassu ajatus, että ruuasta lähtisi ravintoarvo, kun sen laittaa mikroon."

Mikron käyttäminen ei ole merkki siitä, että ruuassa olisi ravitsemuksellisesti jotain pielessä.

– On hassu ajatus, että ruuasta lähtisi ravintoarvo, kun sen laittaa mikroon. Osa vitamiineista menetetään kyllä lämmityksessä, mutta niin ruuanlaitossa käy aina, Palssa toteaa.

–  On järkevää käyttää pakasteita ja valmiiksi pilkottuja ja raastettuja tuotteita. Käytä puolivalmisteita, osta valmista tai tee ruokaa etukäteen ja lämmitä – se on ihan kunnon ravintoa.

Toisaalta on myös perheitä, jotka tekevät aina lämpimän päivällisaterian huolella ja itse. Kyse on arvovalinnasta: siitä, mihin haluaa aikaa käyttää.

”Puhtaat raaka-aineet, ei valmismarinadeissa uinutta lihaa tai eineksiä. Ostamme lähituottajilta suoraan munat ja lihaa. Kasviksia kauden mukaan”, kertoo yksi kyselyyn vastanneista äideistä.

"Jos lapsi tottuu syömään vain muutamaa ruokaa, tulee viimeistään koulussa nälkä."

Mutta entäs jos lapsi tahtoo syödä vain makaronilaatikkoa tai spagettia? Älä ainakaan kokkaa lapselle eri ruokaa kuin itsellesi, Palssa sanoo. Lapsi voi päättää ruuasta välillä, mutta ei aina.

– Jos lapsi tottuu syömään vain muutamaa ruokaa, tulee viimeistään koulussa nälkä. Miksi hankaloittaa oman lapsen elämää niin?

Hyvä koko perheen arkiruoka syntyy näin:

Tee itse tai lämmitä. Lisää salaattia ja kasviksia tai napostelkaa vaikka pikkutomaatteja, kun ruoka lämpenee. Lapsen einesateriaan voi lisätä proteiinia vaikka maitolasillisella tai muutamalla raejuustolusikallisella. Se on siinä!

Meidän Perhe 9/2016

Perheiden 5 suosikkiruokaa

1. Jauhelihakastike ja spagetti tai makaroni

2. Makaronilaatikko

3. Kana- tai broilerikastike riisin kanssa

4. Uunilohi ja perunamuusi

5. Nuudeleita

Uusia suosikkeja: soijanakit, tortilla-pohjiin tai rieskoihin tehty pizza, tortilla-lasagne, pizzapannari, tomaattinen linssikeitto, katkarapuja curry-kookosmaitokastikkeessa, pinaattivohvelit, chorizo-papupata, intialainen voikana, falafelit ja pitaleipä, pekoniparsakanavartaat, soijarouhe jauhelihan sijaan, paahdetut juurekset hunajan kanssa, linssipyörykät, nokkosmunakas, nokkosletut, nyhtökaura, pinaattikaurapuuro, intialainen leipäjuustokastike

Toiveikas kuitenkin

Olen ottanut yhdeksi tärkeimmäistä tehtävistäni tarjota perheelle mahdollisimman puhdasta ruokaa (olen kotiäiti), koska tiedän sen vaikuttavan perustavanlaatuisesti terveyteen, jaksamiseen ja hyvinvointiin, koko elämään.

Ja vaikka pidänkin ruoanlaitosta, joskus kiireisinä päivinä tai väsyneenä ostaisin erittäin mielelläni kaupasta jotakin valmista. Mutta, valitettavasti SUURIN OSA kaupassa myytävistä tuotteista on kyllästetty lisäaineilla ja hyönteismyrkyillä. Puhutaan että ruoka on puhdasta, mutta kukkua kanssa.  Jos ei muuta, niin vähintään kasviöljyllä pilataan muuten ok ruoat epäterveellisiksi. 

Valmistajille terveiset; valmistakaa puhtaita luomutuotteita ilman kilometrin lisäaineluetteloa, oikeilla eläinrasvoilla ja merisuolalla maustettuna, niin uskon ostajia kyllä riittävän! 

Monet puhuvat että tällainen ruoka olisi liian kallista, mutta itse olen ainakin laittanut puhtaan ruoan kaikkien muiden hankintojen edelle, terveys ja jaksaminen on minulle niin tärkeää. 

Tällä yksinkertaisella keinolla teet kauniin viikkauksen lyhythihaiseen paitaan viidessä sekunnissa.

Muutama kokeilu ja toisto – ja olet jo mestari!

Pehmoisesta trikoosta syntyy vauvalle söpö panta.

Pehmeä panta pitää pikkuisen hiukset otsalta – tai näyttää suloiselta muutoin vain. Panta on helppo tehdä itse.

Tarvitset pieniä paloja joustavaa ohutta puuvillakangasta (esimerkiksi 95 % puuvillaa ja 5 % elastaania) sekä ompelulankaa. Voit käyttää myös kierrätysmateriaalia: leikkaa kangas vaikkapa t-paidasta tai topista. Yksivuotiaan kokoon riittää 60 x 5 cm kaksinkertainen kangaspala. Jos teet isomman koon, lisää kankaan pituutta.

Ompelukoneeseen tarvitset pallokärkisen stretch-neulan, joka soveltuu elastaanikankaille, eikä riko neulosta.

Leikkaa kankaasta kaksi tasaista suikaletta. Voit leikata päädyt myös nuolimaiseen muotoon. Kiinnitä kangaspalat oikeat puolet vastakkain nuppineuloilla. Varo venyttämästä kangasta leikatessa tai ommellessa, koska kangas rullautuu reunoistaan.

Ompele palat yhteen siksak-ompeleella läheltä reunaa.

Jätä sivusaumaan noin 10 cm päähän päädystä 2 cm pitkä aukko, josta käännät pannan oikein päin. Aukon voit jättää sulkematta, koska se jää solmun alle. Käännä panta oikein päin aukosta, silitä muotoonsa ja solmi oikeaan kokoon.

Jaa oma juttu

Teitkö pannan tai jonkin muun käsityön tai tuunauksen? Jaa kuva vinkiksi muille vanhemmille Instagramissa tägättynä #teeite @vauvalehti.

Apua, muksu oli luovalla päällä ja piirsi tussilla tuoliin. Lähteekö tussi pois kahdella kodin ihmeaineella, joita nettipalstoilla suositellaan?

Meidän Perhe testasi, miten lähes joka kodista löytyvät ihmeaineet poistavat kynän jälkiä.