Näin saat uutta virtaa.

En ehdi. En jaksa. Olen äiti.

Siinä ne perinteiset syyt, miksei liikunta mahdu elämään. Kuulostavatko tutuilta? Silti: löysä olo, jotain tarttis tehdä.

PhysioPilates-ohjaaja, fysioterapeutti, lapsiperheille liikuntaa järjestävän Kirppanoiden omistaja ja kahden pienen lapsen äiti Elina Vähäaho antaa vinkit eri äitityypeille.

1) Se tavallisin tarina

Liikuin viimeksi ennen esikoisen syntymää. Kymmenessä vuodessa kunto on rapistunut ja kilojakin tullut kiitettävästi. Pelkkä ajatuskin salille menosta tai hikijumpasta uuvuttaa.

Näyttäisin naurettavalta zumbassa enkä muista, mihin mitäkin laitetta salilla pitäisi käyttää. Töiden jälkeen lösähdän sohvan ja lasten läksyjen pariin. Reippaan kävelylenkin saan aikaan vain ajatuksissani. Kaikki lapseni ovat jo koululaisia, joten voisin harrastaa jotain, mutta mistä löytäisin motivaation ja liikkumisen ilon?

Elina Vähäaho neuvoo:

- Ota kaveri mukaan kävelylle tai salille. Useilla saleilla ohjaus kuuluu myös kymmenen kerran sarjakortin ostajalle. Tai aloita kokonaan uusi laji äitikavereidesi kanssa. Kootkaa yhdessä joukkue ja pelatkaa talvella lähikoulun liikuntasalissa ja kesällä ulkona, vaikka jalkapalloa.
- Motivaatio kasvaa, kun huomaat, miten hyvä olo liikunnasta tulee.
- Muista, että vähänkin on parempi kuin ei mitään. Ota vain pieniä tavoitteita.
- Hanki kotiin iso jumppapallo, ja istu sen päällä, kun katsot telkkaria. Tee samalla pieniä kallistuksia eteen, taakse ja sivuille. Istu ryhdikkäästi ja irrota jalkoja vuorotellen lattiasta. Pienetkin liikkeet aktivoivat syviä lihaksia.

2) Huono omatunto

Olen pienten lasten äiti ja liikuntani on supistunut juoksulenkkeihin, koska niitä voi tehdä aikaisin aamulla ja myöhään illalla, kun lapset nukkuvat. Olen lähes maratonkunnossa, vaikkakin väsynyt. Kaipaisin juoksulle vaihtoehtoja. En tiedä,raaskinko mennä työpäivän jälkeen jumppaan, koska tulee huono omatunto, jos olen vielä alkuillankin kotoa pois.

Elina Vähäaho neuvoo:

- Huono omatunto pois! Jumppa kerran tai kaksi viikossa ei ole lapsilta pois, lasten on hyvä olla isänkin kanssa.
- Ota tavaksi kotijumppa tai lähde lasten kanssa perhejumppaan. Kotijumppaan voit ottaa avuksesi opastavan dvd:n tai ison jumppapallon. Lapset pitävät äidin jumppaamista yleensä hyvänä viihteenä ja tulevat itsekin viereen tekemään.
- Isompien lasten kanssa voi pelata liikuntapelejä, kuten NintendoWii:tä. Itse teen tätä 3-vuotiaankin kanssa.
- Kotona ja pihalla liikkeitä voi tehdä pienen lapsen kanssa: vaikka kyykkyjä lapsi sylissä tai olkapäillä tai lapsen nostoja. Lasten leikkiessä voi tehdä vieressä jumppaliikkeitä ja venytellä.

3) Ylibuukattu

Perheen yhteinen aika on kortilla. Minulla ei ole juuri koskaan aikaa liikunnalle enkä ole halunnut lasteni aloittavan harrastuksia, koska muuten elämä olisi pelkkää kuskaamista. Millainen liikunta olisi hyvä harrastus koko perheelle?

Elina Vähäaho neuvoo:

- Liikkukaa vuodenajan mukaan. Käykää talvella hiihtämässä, luistelemassa ja pulkkamäessä. Kevään tullen voitte kaivaa pyörät esiin, kävellä ja temppuilla leikkipuistossa. Kesällä on aikaa retkeillä ja pelata kivoja ulkopelejä sekä uida ja jumpata luonnonvesissä. Syksyllä metsässä liikkuminen on kivaa.
- Ottakaa tavaksi käydä kerran viikossa uimahallissa.
- Yhdessä liikkuminen luo lapsille hyvän pohjan liikunnallisuuteen ja innostaa jatkamaan liikunnallista elämäntapaa.

4) Liikuntaa vieroksuva

En ole harrastanut liikuntaa koskaan. Olen normaalimitoissa mutta lihakseton. Nyt tekisi mieli saada elämään uutta potkua, kun lapsetkin viihtyvät paremmin kavereillaan kuin kotona. Mistä voin aloittaa?

Elina Vähäaho neuvoo:

- PhysioPilates ja pilates ovat erinomaisia vaihtoehtoja. Pienessä ryhmässä ohjaaja antaa yksilöllistä ohjausta ja varmistaa, että liikkeet tulee tehtyä oikein.
- Kahvakuulan voi aloittaa personal trainerin opastuksella tai ohjatuilla tunneilla. Harjoittelua voi sen jälkeen halutessaan jatkaa kotonakin.
- Ota kaveri mukaan äläkä arastele oudonnimisiäkään tunteja. Kokeilemalla voit löytää lajihelmen!

Monipuolisia liikuntatunteja äideille, lapsille ja tietoa uudesta perhejumpasta osoitteessa www.kirppanat.fi.

Vierailija

lapsi, yksinhuoltajuus, työ.. kaikki ovat vain tekosyitä olla harrastamatta liikuntaa ja saada itselle lupa makoilla sohvalla. hieman jos rasittaa ensin aivoja ennen lihaksia löytää kyllä keinot säännöllisen liikunnan harrastamiseen.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

On, pakko on syödä. Mutta onko pakko tehdä itse? Ja mitä? Meidän Perhe selvitti, miten arjen ruokarumba pyörii.

Ensin laulaa mikro: bling! Ja sitten huutaa äiti tai isä: Syömään!

Ruuanlaitto on pakollinen osa arkea. Harvempi kuin joka viides Meidän Perheen kyselyyn vastanneista pitää itseään kulinaristina tai ruokaharrastajana, vaikka kokkaa ja kattaa ruokaa perheen pöytään jatkuvasti. Kaksi kolmesta kuitenkin haluaisi satsata arkiruokaan enemmän.

Toisaalta ruoka syödään perheissä usein jo kello 17 maissa, pian työ-, hoito- ja koulupäivän jälkeen. Tarvitaan siis helppoutta, eineksiä, pakasteita, puolivalmiita – ja mikroa.

– Einekset, pakasteet ja puolivalmiit ovat osana muuta ruokavaliota varsin ok. On turha kaivata aikaa, jolloin syötiin ruokaa omasta maasta ja tehtiin kaikki alusta asti itse. Ruuanlaitto oli silloin äidin tai kotiapulaisen päätyö. Nyt on ihan eri haasteet, työt ja harrastukset. Tarvitaan helpotuksia, ravitsemusterapeutti Anette Palssa sanoo.

"On hassu ajatus, että ruuasta lähtisi ravintoarvo, kun sen laittaa mikroon."

Mikron käyttäminen ei ole merkki siitä, että ruuassa olisi ravitsemuksellisesti jotain pielessä.

– On hassu ajatus, että ruuasta lähtisi ravintoarvo, kun sen laittaa mikroon. Osa vitamiineista menetetään kyllä lämmityksessä, mutta niin ruuanlaitossa käy aina, Palssa toteaa.

–  On järkevää käyttää pakasteita ja valmiiksi pilkottuja ja raastettuja tuotteita. Käytä puolivalmisteita, osta valmista tai tee ruokaa etukäteen ja lämmitä – se on ihan kunnon ravintoa.

Toisaalta on myös perheitä, jotka tekevät aina lämpimän päivällisaterian huolella ja itse. Kyse on arvovalinnasta: siitä, mihin haluaa aikaa käyttää.

”Puhtaat raaka-aineet, ei valmismarinadeissa uinutta lihaa tai eineksiä. Ostamme lähituottajilta suoraan munat ja lihaa. Kasviksia kauden mukaan”, kertoo yksi kyselyyn vastanneista äideistä.

"Jos lapsi tottuu syömään vain muutamaa ruokaa, tulee viimeistään koulussa nälkä."

Mutta entäs jos lapsi tahtoo syödä vain makaronilaatikkoa tai spagettia? Älä ainakaan kokkaa lapselle eri ruokaa kuin itsellesi, Palssa sanoo. Lapsi voi päättää ruuasta välillä, mutta ei aina.

– Jos lapsi tottuu syömään vain muutamaa ruokaa, tulee viimeistään koulussa nälkä. Miksi hankaloittaa oman lapsen elämää niin?

Hyvä koko perheen arkiruoka syntyy näin:

Tee itse tai lämmitä. Lisää salaattia ja kasviksia tai napostelkaa vaikka pikkutomaatteja, kun ruoka lämpenee. Lapsen einesateriaan voi lisätä proteiinia vaikka maitolasillisella tai muutamalla raejuustolusikallisella. Se on siinä!

Meidän Perhe 9/2016

Perheiden 5 suosikkiruokaa

1. Jauhelihakastike ja spagetti tai makaroni

2. Makaronilaatikko

3. Kana- tai broilerikastike riisin kanssa

4. Uunilohi ja perunamuusi

5. Nuudeleita

Uusia suosikkeja: soijanakit, tortilla-pohjiin tai rieskoihin tehty pizza, tortilla-lasagne, pizzapannari, tomaattinen linssikeitto, katkarapuja curry-kookosmaitokastikkeessa, pinaattivohvelit, chorizo-papupata, intialainen voikana, falafelit ja pitaleipä, pekoniparsakanavartaat, soijarouhe jauhelihan sijaan, paahdetut juurekset hunajan kanssa, linssipyörykät, nokkosmunakas, nokkosletut, nyhtökaura, pinaattikaurapuuro, intialainen leipäjuustokastike

Toiveikas kuitenkin

Olen ottanut yhdeksi tärkeimmäistä tehtävistäni tarjota perheelle mahdollisimman puhdasta ruokaa (olen kotiäiti), koska tiedän sen vaikuttavan perustavanlaatuisesti terveyteen, jaksamiseen ja hyvinvointiin, koko elämään.

Ja vaikka pidänkin ruoanlaitosta, joskus kiireisinä päivinä tai väsyneenä ostaisin erittäin mielelläni kaupasta jotakin valmista. Mutta, valitettavasti SUURIN OSA kaupassa myytävistä tuotteista on kyllästetty lisäaineilla ja hyönteismyrkyillä. Puhutaan että ruoka on puhdasta, mutta kukkua kanssa.  Jos ei muuta, niin vähintään kasviöljyllä pilataan muuten ok ruoat epäterveellisiksi. 

Valmistajille terveiset; valmistakaa puhtaita luomutuotteita ilman kilometrin lisäaineluetteloa, oikeilla eläinrasvoilla ja merisuolalla maustettuna, niin uskon ostajia kyllä riittävän! 

Monet puhuvat että tällainen ruoka olisi liian kallista, mutta itse olen ainakin laittanut puhtaan ruoan kaikkien muiden hankintojen edelle, terveys ja jaksaminen on minulle niin tärkeää. 

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Tällä yksinkertaisella keinolla teet kauniin viikkauksen lyhythihaiseen paitaan viidessä sekunnissa.

Muutama kokeilu ja toisto – ja olet jo mestari!

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Pehmoisesta trikoosta syntyy vauvalle söpö panta.

Pehmeä panta pitää pikkuisen hiukset otsalta – tai näyttää suloiselta muutoin vain. Panta on helppo tehdä itse.

Tarvitset pieniä paloja joustavaa ohutta puuvillakangasta (esimerkiksi 95 % puuvillaa ja 5 % elastaania) sekä ompelulankaa. Voit käyttää myös kierrätysmateriaalia: leikkaa kangas vaikkapa t-paidasta tai topista. Yksivuotiaan kokoon riittää 60 x 5 cm kaksinkertainen kangaspala. Jos teet isomman koon, lisää kankaan pituutta.

Ompelukoneeseen tarvitset pallokärkisen stretch-neulan, joka soveltuu elastaanikankaille, eikä riko neulosta.

Leikkaa kankaasta kaksi tasaista suikaletta. Voit leikata päädyt myös nuolimaiseen muotoon. Kiinnitä kangaspalat oikeat puolet vastakkain nuppineuloilla. Varo venyttämästä kangasta leikatessa tai ommellessa, koska kangas rullautuu reunoistaan.

Ompele palat yhteen siksak-ompeleella läheltä reunaa.

Jätä sivusaumaan noin 10 cm päähän päädystä 2 cm pitkä aukko, josta käännät pannan oikein päin. Aukon voit jättää sulkematta, koska se jää solmun alle. Käännä panta oikein päin aukosta, silitä muotoonsa ja solmi oikeaan kokoon.

Jaa oma juttu

Teitkö pannan tai jonkin muun käsityön tai tuunauksen? Jaa kuva vinkiksi muille vanhemmille Instagramissa tägättynä #teeite @vauvalehti.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Apua, muksu oli luovalla päällä ja piirsi tussilla tuoliin. Lähteekö tussi pois kahdella kodin ihmeaineella, joita nettipalstoilla suositellaan?

Meidän Perhe testasi, miten lähes joka kodista löytyvät ihmeaineet poistavat kynän jälkiä.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.