Miten lomailla edullisesti ja ekologisesti?

Alkaako mökkeily kyllästyttää? Johonkin tekisi mieli lähteä tuulettumaan, mutta lompakosta löytyy lähinnä kuitteja ja perheen ekologisen jalanjäljen kasvattaminen ei kiinnosta. Lue vinkit ekologiseen ja lompakkoystävälliseen matkailuun kotimaassa.

Unohda tänä vuonna ne iänikuiset huvi- ja vesipuistot. Ne on koettu jo moneen kertaan ja nielevät vähänkin suuremmalta perheeltä mukavan summan parin tunnin huvittelusta. Myös miniloma laivalla Tallinnaan tai Tukholmaan tuottaa paljon päästöjä, puhumattakaan lentämisestä johonkin kauemmas.

Tarjoa lapsillesi ja itsellesi sen sijaan unohtumattomia elämyksiä, jotka eivät vaadi suuria summia rahaa eivätkä kasvata tuhottomasti ekologista jalanjälkeänne. Kotimaasta ja lähialueelta löytyy valtavasti kohteita, joiden olemassa olosta et välttämättä ole edes tietoinen.

Matkustakaa julkisilla
Jos mahdollista, jättäkää oma auto kotiin ja lähtekää reissuun julkisilla kulkuneuvoilla. Juna tai bussi on ympäristöystävällinen vaihtoehto, ja jo pelkkä matkustaminen voi olla elämys.

Majoittukaa leirintäalueella
Sen sijaan, että majoittuisitte koko porukka hotelliin, hankkikaa teltta ja yöpykää jollain Suomen loistavista leirintäalueista. Lapsillekin on elämys kokeilla välillä telttailua, ja leirintäalueilta löytyy nykyään monenlaisia palveluja. Telttaakaan ei ole pakko ostaa omaksi, vaan sen voi lainata tutuilta tai esimerkiksi Netcycler.fi tai kuinoma.fi -palvelujen lautta.

Grillatkaa ravintolasyömisen sijaan
Vaikka ravintolasyöminen voi lomalla olla mukavaa vaihtelua, tulee se vähänkin pidemmällä lomalla kalliiksi. Ostakaa sen sijaan ruuat kaupasta ja grillatkaa leirintäalueella. Omien eväiden syöminen tulee muutenkin edullisemmaksi ja usein myös terveellisemmäksi kuin ravintolaruoka.

Retkeilkää luonnossa
Suomi on täynnä hyviä luontokohteita , joissa voi retkeillä koko perheen voimin. Luonnossa liikkuminen on täysin ilmaista eikä kuluta luonnonvaroja, kunhan muistatte kerätä roskat mukaanne.

Tutustukaa linnoihin
Suomessa on monia linnoja ja kartanoita, jotka tarjoavat elämyksiä sekä lapsille että aikuisille. Monet ovat ilmaisia tai kohtuuhintaisia, ja vierailuun voi yhdistää myös picnic-retken linnan tai kartanon pihalla.

Tehkää retki majakkasaarelle
Saaristosta ja mereltä löytyy monia hienoja majakoita, joissa osassa voi myös yöpyä. Kauniina kesäpäivänä retki majakkasaarelle on varmasti elämys.

Tehkää melonta- tai kanoottiretki
Melonta- ja kanoottiretket sopivat myös lapsille, jotka ovat uimataitoisia. Perustiedot ja oikea tekniikka on hyvä hankkia kurssilla, jotta osaa toimia myös yllättävissä tilanteissa. Kajakkeja ja kanootteja voi vuokrata kohtuulliseen hintaan, joten vesille pääsee melko pienellä rahasummalla.

Vierailkaa maatilalla
Maatilavierailu on lapsille ja monille aikuisillekin jotain ennen kokematonta. Lasten on hyvä nähdä, mistä ruoka oikeasti tulee, ja samalla he pääsevät tutustumaan erilaisiin eläimiin. Voitte päästä myös tutustumaan maatilan töihin. Suosikaa erityisesti luomutiloja, ja samalla voitte hankkia ruokatarpeita kotiin viemisiksi.

Lisää vinkkejä kotimaan matkailuun:

Matkailu kotimaassa.fi
Rantapallo.fi: Suomen matkailu
Visit Finland
Ekomatkailu.fi

On, pakko on syödä. Mutta onko pakko tehdä itse? Ja mitä? Meidän Perhe selvitti, miten arjen ruokarumba pyörii.

Ensin laulaa mikro: bling! Ja sitten huutaa äiti tai isä: Syömään!

Ruuanlaitto on pakollinen osa arkea. Harvempi kuin joka viides Meidän Perheen kyselyyn vastanneista pitää itseään kulinaristina tai ruokaharrastajana, vaikka kokkaa ja kattaa ruokaa perheen pöytään jatkuvasti. Kaksi kolmesta kuitenkin haluaisi satsata arkiruokaan enemmän.

Toisaalta ruoka syödään perheissä usein jo kello 17 maissa, pian työ-, hoito- ja koulupäivän jälkeen. Tarvitaan siis helppoutta, eineksiä, pakasteita, puolivalmiita – ja mikroa.

– Einekset, pakasteet ja puolivalmiit ovat osana muuta ruokavaliota varsin ok. On turha kaivata aikaa, jolloin syötiin ruokaa omasta maasta ja tehtiin kaikki alusta asti itse. Ruuanlaitto oli silloin äidin tai kotiapulaisen päätyö. Nyt on ihan eri haasteet, työt ja harrastukset. Tarvitaan helpotuksia, ravitsemusterapeutti Anette Palssa sanoo.

"On hassu ajatus, että ruuasta lähtisi ravintoarvo, kun sen laittaa mikroon."

Mikron käyttäminen ei ole merkki siitä, että ruuassa olisi ravitsemuksellisesti jotain pielessä.

– On hassu ajatus, että ruuasta lähtisi ravintoarvo, kun sen laittaa mikroon. Osa vitamiineista menetetään kyllä lämmityksessä, mutta niin ruuanlaitossa käy aina, Palssa toteaa.

–  On järkevää käyttää pakasteita ja valmiiksi pilkottuja ja raastettuja tuotteita. Käytä puolivalmisteita, osta valmista tai tee ruokaa etukäteen ja lämmitä – se on ihan kunnon ravintoa.

Toisaalta on myös perheitä, jotka tekevät aina lämpimän päivällisaterian huolella ja itse. Kyse on arvovalinnasta: siitä, mihin haluaa aikaa käyttää.

”Puhtaat raaka-aineet, ei valmismarinadeissa uinutta lihaa tai eineksiä. Ostamme lähituottajilta suoraan munat ja lihaa. Kasviksia kauden mukaan”, kertoo yksi kyselyyn vastanneista äideistä.

"Jos lapsi tottuu syömään vain muutamaa ruokaa, tulee viimeistään koulussa nälkä."

Mutta entäs jos lapsi tahtoo syödä vain makaronilaatikkoa tai spagettia? Älä ainakaan kokkaa lapselle eri ruokaa kuin itsellesi, Palssa sanoo. Lapsi voi päättää ruuasta välillä, mutta ei aina.

– Jos lapsi tottuu syömään vain muutamaa ruokaa, tulee viimeistään koulussa nälkä. Miksi hankaloittaa oman lapsen elämää niin?

Hyvä koko perheen arkiruoka syntyy näin:

Tee itse tai lämmitä. Lisää salaattia ja kasviksia tai napostelkaa vaikka pikkutomaatteja, kun ruoka lämpenee. Lapsen einesateriaan voi lisätä proteiinia vaikka maitolasillisella tai muutamalla raejuustolusikallisella. Se on siinä!

Meidän Perhe 9/2016

Perheiden 5 suosikkiruokaa

1. Jauhelihakastike ja spagetti tai makaroni

2. Makaronilaatikko

3. Kana- tai broilerikastike riisin kanssa

4. Uunilohi ja perunamuusi

5. Nuudeleita

Uusia suosikkeja: soijanakit, tortilla-pohjiin tai rieskoihin tehty pizza, tortilla-lasagne, pizzapannari, tomaattinen linssikeitto, katkarapuja curry-kookosmaitokastikkeessa, pinaattivohvelit, chorizo-papupata, intialainen voikana, falafelit ja pitaleipä, pekoniparsakanavartaat, soijarouhe jauhelihan sijaan, paahdetut juurekset hunajan kanssa, linssipyörykät, nokkosmunakas, nokkosletut, nyhtökaura, pinaattikaurapuuro, intialainen leipäjuustokastike

Toiveikas kuitenkin

Olen ottanut yhdeksi tärkeimmäistä tehtävistäni tarjota perheelle mahdollisimman puhdasta ruokaa (olen kotiäiti), koska tiedän sen vaikuttavan perustavanlaatuisesti terveyteen, jaksamiseen ja hyvinvointiin, koko elämään.

Ja vaikka pidänkin ruoanlaitosta, joskus kiireisinä päivinä tai väsyneenä ostaisin erittäin mielelläni kaupasta jotakin valmista. Mutta, valitettavasti SUURIN OSA kaupassa myytävistä tuotteista on kyllästetty lisäaineilla ja hyönteismyrkyillä. Puhutaan että ruoka on puhdasta, mutta kukkua kanssa.  Jos ei muuta, niin vähintään kasviöljyllä pilataan muuten ok ruoat epäterveellisiksi. 

Valmistajille terveiset; valmistakaa puhtaita luomutuotteita ilman kilometrin lisäaineluetteloa, oikeilla eläinrasvoilla ja merisuolalla maustettuna, niin uskon ostajia kyllä riittävän! 

Monet puhuvat että tällainen ruoka olisi liian kallista, mutta itse olen ainakin laittanut puhtaan ruoan kaikkien muiden hankintojen edelle, terveys ja jaksaminen on minulle niin tärkeää. 

Tällä yksinkertaisella keinolla teet kauniin viikkauksen lyhythihaiseen paitaan viidessä sekunnissa.

Muutama kokeilu ja toisto – ja olet jo mestari!

Pehmoisesta trikoosta syntyy vauvalle söpö panta.

Pehmeä panta pitää pikkuisen hiukset otsalta – tai näyttää suloiselta muutoin vain. Panta on helppo tehdä itse.

Tarvitset pieniä paloja joustavaa ohutta puuvillakangasta (esimerkiksi 95 % puuvillaa ja 5 % elastaania) sekä ompelulankaa. Voit käyttää myös kierrätysmateriaalia: leikkaa kangas vaikkapa t-paidasta tai topista. Yksivuotiaan kokoon riittää 60 x 5 cm kaksinkertainen kangaspala. Jos teet isomman koon, lisää kankaan pituutta.

Ompelukoneeseen tarvitset pallokärkisen stretch-neulan, joka soveltuu elastaanikankaille, eikä riko neulosta.

Leikkaa kankaasta kaksi tasaista suikaletta. Voit leikata päädyt myös nuolimaiseen muotoon. Kiinnitä kangaspalat oikeat puolet vastakkain nuppineuloilla. Varo venyttämästä kangasta leikatessa tai ommellessa, koska kangas rullautuu reunoistaan.

Ompele palat yhteen siksak-ompeleella läheltä reunaa.

Jätä sivusaumaan noin 10 cm päähän päädystä 2 cm pitkä aukko, josta käännät pannan oikein päin. Aukon voit jättää sulkematta, koska se jää solmun alle. Käännä panta oikein päin aukosta, silitä muotoonsa ja solmi oikeaan kokoon.

Jaa oma juttu

Teitkö pannan tai jonkin muun käsityön tai tuunauksen? Jaa kuva vinkiksi muille vanhemmille Instagramissa tägättynä #teeite @vauvalehti.

Apua, muksu oli luovalla päällä ja piirsi tussilla tuoliin. Lähteekö tussi pois kahdella kodin ihmeaineella, joita nettipalstoilla suositellaan?

Meidän Perhe testasi, miten lähes joka kodista löytyvät ihmeaineet poistavat kynän jälkiä.