10 vinkkiä pysyvään perheonneen

Perheonnea voi lisätä yksinkertaisin keinoin. Lue vinkkimme!

1. Laatikaa kuningassuunnitelma

Kansainvälisesti arvostettu johtajuusguru, yhdeksän lapsen isä Stephen Covey on verrannut menestyksekästä perhettä pilottiin, jolla on toimiva lentosuunnitelma. Suunnitelmasta ilmenee määränpää ja se, miten sinne päästään. Matkalla vastaan voi tulla huonoa lentosäätä, ilmakuoppia, murrosikää, parisuhdekriisejä, sairastumisia ja muita yllätyksiä, jolloin suunnitelmaa pitää hiukan muokata. Perille kuitenkin päästään, koska määränpää on selvillä.

2. Luokaa omia perinteitä

Perhetraditio kalskahtaa jäykältä jouluillalliselta, mutta sanalla on rennompiakin merkityksiä. Oudotkin rituaalit luovat yhteenkuuluvuutta ja synnyttävät muistoja. Arjessa on voimaa: lämpimimmiksi lapsuudenmuistoikseen lapset nimeävät yhä uudestaan ja uudestaan esimerkiksi harrastusajomatkat.

3. Etsikää sopiva asuinympäristö ja elämäntapa

Kun saman hintaluokan vaihtoehtoja on yleensä paljon, kannattaa uhrata hetki aikaa sen miettimiseen, missä perhe voisi viettää juuri omien arvojen mukaista parasta mahdollista arkea. Hämmästyttävän moni päätyy asumaan sattumanvaraisesti aivan väärään paikkaan ja ihmettelee, miksi arki ei rullaa.

4. Pitäkää perhepäiväkirjaa

Säilökää muistot. Vauvakirjojen jälkeen perheen suuret ja pienet tapahumat jäävät dokumentoimatta, ellei toimeen tartuta. Jos jatkuvan perhepäiväkirjan pitäminen tuntuu orjuuttavalta, kokeilkaa lomapäiväkirjaa tai syntymäpäiväkirjaa, johon laaditaan tilannekatsaus vain vuosittain.

5. Hoitakaa parisuhdetta

Parisuhde on perheen perusta: sen varassa perhe seisoo tai kaatuu. Kaikki työ, mitä parisuhteen eteen tehdään - vaikka lapsia toisinaan sivulle sysäten - koituu lopulta lasten hyväksi. Älkää odottako suuria kriisejä, vaan menkään esimerkiksi avioliittoleirille jo silloin, kun kaikki on hyvin.

6. Priorisoikaa

Elämän tärkeimpiä asioita ei saisi jatkuvasti altistaa vähemmän tärkeiden armoille. Esimerkiksi lapsen hienosti järjestämät hamsterin synttärijuhlallisuudet menevät siivoamisen tai pihan nyppimisen edelle.

7. Treffatkaa

Monilapsisen perheen arkihässäkässä jälkikasvua tulee joskus luotsattua yhtä yksilöllisesti kuin karjalaumaa. Erityiset äiti- tai isäpäivät vain yhden lapsen kanssa tasapainottavat tilannetta.

8. Irroittautukaa kotiympyröistä

Vaikka tuntuisikin uljaalta olla perheen ainoa hapen lähde, sinusta ei ole mitään hyötyä, ellei omissa keuhkoissasi ole ilmaa. Kun ainoa anti perheellesi alkaa olla nipotus ja narina kotitöistä, on aika lähteä lenkille tai leffaan. Yksin tai kaveriporukassa.
Etenkin täydellisen äitiyden velvoitteisiin kuristuvien kannatta riuhtaista itsensä säännöllisesti kotiympyröistä. Vai luuletko kuulevasi aikuiselta lapseltasi jonain päivänä vilpittömän kiitoksen siitä, että unohdit oman onnellisuutesi ja hautasit kaikki unelmasi?

9. Ottakaa vastuuta

Pienessä perheyksikössä muutoksia on helppo saada aikaan paljon nopeammin kuin työyhteisöissä, sillä pienessä porukassa hyvien päätösten vaikutukset säteilevät ympäristöön. Yksilötason hyvä fiilis leviää koko perheeseen yhtä huonosti kuin tyytymättömyys omaan elämään.

10. Asettakaa onnellisuus etusijalle

Harva myöntää edes tähtäävänsä onnelliseen elämään, saati toimii edistääkseen onnellisuuttaan. Odota tulevaisuudelta hyvää: myönteiset odotukset siivittävät konkreettisesti niiden toteutumista. Yritä nähdä ajoittaisessa epäonnessakin myönteisiä puolia. Usko, että vastoinkäymisetkin kääntyvät lopulta voitoksesi.

Meidän Perhe

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

On, pakko on syödä. Mutta onko pakko tehdä itse? Ja mitä? Meidän Perhe selvitti, miten arjen ruokarumba pyörii.

Ensin laulaa mikro: bling! Ja sitten huutaa äiti tai isä: Syömään!

Ruuanlaitto on pakollinen osa arkea. Harvempi kuin joka viides Meidän Perheen kyselyyn vastanneista pitää itseään kulinaristina tai ruokaharrastajana, vaikka kokkaa ja kattaa ruokaa perheen pöytään jatkuvasti. Kaksi kolmesta kuitenkin haluaisi satsata arkiruokaan enemmän.

Toisaalta ruoka syödään perheissä usein jo kello 17 maissa, pian työ-, hoito- ja koulupäivän jälkeen. Tarvitaan siis helppoutta, eineksiä, pakasteita, puolivalmiita – ja mikroa.

– Einekset, pakasteet ja puolivalmiit ovat osana muuta ruokavaliota varsin ok. On turha kaivata aikaa, jolloin syötiin ruokaa omasta maasta ja tehtiin kaikki alusta asti itse. Ruuanlaitto oli silloin äidin tai kotiapulaisen päätyö. Nyt on ihan eri haasteet, työt ja harrastukset. Tarvitaan helpotuksia, ravitsemusterapeutti Anette Palssa sanoo.

"On hassu ajatus, että ruuasta lähtisi ravintoarvo, kun sen laittaa mikroon."

Mikron käyttäminen ei ole merkki siitä, että ruuassa olisi ravitsemuksellisesti jotain pielessä.

– On hassu ajatus, että ruuasta lähtisi ravintoarvo, kun sen laittaa mikroon. Osa vitamiineista menetetään kyllä lämmityksessä, mutta niin ruuanlaitossa käy aina, Palssa toteaa.

–  On järkevää käyttää pakasteita ja valmiiksi pilkottuja ja raastettuja tuotteita. Käytä puolivalmisteita, osta valmista tai tee ruokaa etukäteen ja lämmitä – se on ihan kunnon ravintoa.

Toisaalta on myös perheitä, jotka tekevät aina lämpimän päivällisaterian huolella ja itse. Kyse on arvovalinnasta: siitä, mihin haluaa aikaa käyttää.

”Puhtaat raaka-aineet, ei valmismarinadeissa uinutta lihaa tai eineksiä. Ostamme lähituottajilta suoraan munat ja lihaa. Kasviksia kauden mukaan”, kertoo yksi kyselyyn vastanneista äideistä.

"Jos lapsi tottuu syömään vain muutamaa ruokaa, tulee viimeistään koulussa nälkä."

Mutta entäs jos lapsi tahtoo syödä vain makaronilaatikkoa tai spagettia? Älä ainakaan kokkaa lapselle eri ruokaa kuin itsellesi, Palssa sanoo. Lapsi voi päättää ruuasta välillä, mutta ei aina.

– Jos lapsi tottuu syömään vain muutamaa ruokaa, tulee viimeistään koulussa nälkä. Miksi hankaloittaa oman lapsen elämää niin?

Hyvä koko perheen arkiruoka syntyy näin:

Tee itse tai lämmitä. Lisää salaattia ja kasviksia tai napostelkaa vaikka pikkutomaatteja, kun ruoka lämpenee. Lapsen einesateriaan voi lisätä proteiinia vaikka maitolasillisella tai muutamalla raejuustolusikallisella. Se on siinä!

Meidän Perhe 9/2016

Perheiden 5 suosikkiruokaa

1. Jauhelihakastike ja spagetti tai makaroni

2. Makaronilaatikko

3. Kana- tai broilerikastike riisin kanssa

4. Uunilohi ja perunamuusi

5. Nuudeleita

Uusia suosikkeja: soijanakit, tortilla-pohjiin tai rieskoihin tehty pizza, tortilla-lasagne, pizzapannari, tomaattinen linssikeitto, katkarapuja curry-kookosmaitokastikkeessa, pinaattivohvelit, chorizo-papupata, intialainen voikana, falafelit ja pitaleipä, pekoniparsakanavartaat, soijarouhe jauhelihan sijaan, paahdetut juurekset hunajan kanssa, linssipyörykät, nokkosmunakas, nokkosletut, nyhtökaura, pinaattikaurapuuro, intialainen leipäjuustokastike

Toiveikas kuitenkin

Olen ottanut yhdeksi tärkeimmäistä tehtävistäni tarjota perheelle mahdollisimman puhdasta ruokaa (olen kotiäiti), koska tiedän sen vaikuttavan perustavanlaatuisesti terveyteen, jaksamiseen ja hyvinvointiin, koko elämään.

Ja vaikka pidänkin ruoanlaitosta, joskus kiireisinä päivinä tai väsyneenä ostaisin erittäin mielelläni kaupasta jotakin valmista. Mutta, valitettavasti SUURIN OSA kaupassa myytävistä tuotteista on kyllästetty lisäaineilla ja hyönteismyrkyillä. Puhutaan että ruoka on puhdasta, mutta kukkua kanssa.  Jos ei muuta, niin vähintään kasviöljyllä pilataan muuten ok ruoat epäterveellisiksi. 

Valmistajille terveiset; valmistakaa puhtaita luomutuotteita ilman kilometrin lisäaineluetteloa, oikeilla eläinrasvoilla ja merisuolalla maustettuna, niin uskon ostajia kyllä riittävän! 

Monet puhuvat että tällainen ruoka olisi liian kallista, mutta itse olen ainakin laittanut puhtaan ruoan kaikkien muiden hankintojen edelle, terveys ja jaksaminen on minulle niin tärkeää. 

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Tällä yksinkertaisella keinolla teet kauniin viikkauksen lyhythihaiseen paitaan viidessä sekunnissa.

Muutama kokeilu ja toisto – ja olet jo mestari!

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Pehmoisesta trikoosta syntyy vauvalle söpö panta.

Pehmeä panta pitää pikkuisen hiukset otsalta – tai näyttää suloiselta muutoin vain. Panta on helppo tehdä itse.

Tarvitset pieniä paloja joustavaa ohutta puuvillakangasta (esimerkiksi 95 % puuvillaa ja 5 % elastaania) sekä ompelulankaa. Voit käyttää myös kierrätysmateriaalia: leikkaa kangas vaikkapa t-paidasta tai topista. Yksivuotiaan kokoon riittää 60 x 5 cm kaksinkertainen kangaspala. Jos teet isomman koon, lisää kankaan pituutta.

Ompelukoneeseen tarvitset pallokärkisen stretch-neulan, joka soveltuu elastaanikankaille, eikä riko neulosta.

Leikkaa kankaasta kaksi tasaista suikaletta. Voit leikata päädyt myös nuolimaiseen muotoon. Kiinnitä kangaspalat oikeat puolet vastakkain nuppineuloilla. Varo venyttämästä kangasta leikatessa tai ommellessa, koska kangas rullautuu reunoistaan.

Ompele palat yhteen siksak-ompeleella läheltä reunaa.

Jätä sivusaumaan noin 10 cm päähän päädystä 2 cm pitkä aukko, josta käännät pannan oikein päin. Aukon voit jättää sulkematta, koska se jää solmun alle. Käännä panta oikein päin aukosta, silitä muotoonsa ja solmi oikeaan kokoon.

Jaa oma juttu

Teitkö pannan tai jonkin muun käsityön tai tuunauksen? Jaa kuva vinkiksi muille vanhemmille Instagramissa tägättynä #teeite @vauvalehti.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Apua, muksu oli luovalla päällä ja piirsi tussilla tuoliin. Lähteekö tussi pois kahdella kodin ihmeaineella, joita nettipalstoilla suositellaan?

Meidän Perhe testasi, miten lähes joka kodista löytyvät ihmeaineet poistavat kynän jälkiä.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.