Kolme vinkkiä kotiäidin lounaaksi.

Perheeseen syntyy toinen lapsi ja kotona häärii touhukas leikki-ikäinen. Yhtäkkiä imetät ympäri vuorokauden, vaihdat vaippoja ja hoivailet isompaa sisarusta.

Oma ruokailu typistyy keksipaketteihin, suklaarasioihin ja voileipiin. Helppoa makeaa kuluu valtavasti, sillä se lohduttaa ja piristää katkonaisten öiden väsyttämää äitiä. Kukaan ei jaksa väsyneenä noudattaa kovaa itsekuria.

Äitikavereiden kanssa on myös kiva kahvitella, ja uhmaikäinenkin ilahtuu ja rauhoittuu, kun saa pullan käteensä. Terveellisin, mihin kykenet, on omena. Appelsiinin kuoriminen on jo liian työlästä.

Iltaan mennessä olo on sumea ja nälkä hirmuinen. Heittäydyt miltei minkä tahansa ruuan ja jälkiruokien kimppuun – ja ihmettelet, miksi ennen raskautta käytetyt housut eivät vielä vuodenkaan kuluttua mene kiinni. Itse asiassa verkkareista ja muista kuminauhavyötäröisistä housuista on tullut vakioasusi. Ja raskaushousuthan ovat aika hyvän näköiset, eikö niin?

Ratkaisu:

Syö oikeaa ruokaa. Samassa ajassa, jonka käytät voileivän tekoon, teet terveellisen ja maukkaan annoksen itsellesi. Nyt on aika unohtaa slow food, ruokahifistely ja muu hienostelu edes hetkeksi: kunnon ruokaa saat vähemmälläkin vaivalla. Alenna rimaa reilusti.

Huomaat, että sumea olo kirkastuu, kun syöt kunnolla.

Tässä kolme ehdotusta, jotka eivät vaadi pitkiä kypsennyksiä tai haudutuksia. Nämä on helppo tehdä sopivana hetkenä ja säilyttää jääkaapissa. Ne voi myös syödä helposti haarukalla, toinen käsi on vapaana muihin hommiin. Kaikkia on myös helppo muunnella, ja niiden aineksia voi säilyttää kotona valmiina. Herkkuja ei tarvitse unohtaa kokonaan: siirrät ne vain sivurooliin.

1) Pinattimunakas. Tarvitset 3 tai 4 kananmunaa, pussillisen pakastepinaattia ja esimerkiksi fetajuustoa. Munakas on hyvää myös ilman sitä. Syö täysjyväleivän kanssa (tai näkkileivän, jos et ole ehtinyt kauppaan). Kananmunat kypsyvät niin nopeasti, että tämän ehdit tehdä, vaikka vauva olisi kärsimätön ja uhmaikäinen kitisisi vieressä.

2) Pastasalaatti. Keitä täysjyväpasta edellisenä päivänä tai pyydä puolisoa keittämään, jos pelkäät, että unohdat kattilan hellalle vaipanvaihto- ja nukutuspuuhissa. Sekoita pastan joukkoon pussillinen mieleisiäsi pakastevihanneksia (kiehauta ne nopeasti ohjeen mukaan tai lisää ne pastan keitinveteen loppuvaiheessa). Pakastevihannekset ovat nopeakäyttöisyytensä takia ykkösvalinta nyt, niitähän ei tarvitse kuoria ja pilkkoa. Mausta oliiviöljyllä, makusi mukaisella etikalla ja sillä juustoraasteella, jota jääkaapista löytyy. Voit lisätä sekaan esimerkiksi valmiiksi keitettyjä kikherneitä tai syödä salaatin lisukkeena sardiinia tai tonnikalaa. Näin salaatti on vielä täyttävämpi.

3) Tonnikalasalaatti. Sekoita purkillinen tonnikalaa purkilliseen valkoisia säilykepapuja (tai muita papuja tai kikherneitä). Lisää pilkottua punasipulia ja tomaatteja, loraus oliiviöljyä ja tilkka sitruunamehua. Jos kotona on vihreää salaattia tai sopivia yrttejä, niitä voi heittää sekaan, mutta salaatti on hyvän makuinen näinkin.

Pidä aina keittiössäsi muun muassa näitä aineksia, joita yhdistelemällä saat nopeasti täysipainoista syötävää:

- kananmunia
- pakastevihanneksia ja -marjoja
- pakastettua kalaa, etenkin lohta
- pähkinöitä
- säilykepapuja tai -kikherneitä
- kaurahiutaleita, tummaa riisiä, kvinoaa, täysjyväpastaa

Tämän helpommaksi kotiäidin lounasmenyy ei tule!

Ruokavinkkejä äideille annettiin helmikuun Fit Pregnancy -lehdessä.
 

Vierailija

En sais nuita ruokia alas vaikka kirveelläkään.. Kananmunia en voi allergian takia syödä, enkä myöskään kalaa..joten vaihtoehdoksi jää makarooni-vihannes systeemi mikä kuulostaa erittäin kuivalta korkeintaan opiskelijan halppis valinnalta. Tässäpä parempi vinkki niille jotka eivät ehdi sen suuremmin kokkailemaan: Valmista kerralla jättiannos ruokaa kun teet ruokaa niin kaikki voivat syödä eilistä päivällistä vielä lounaaksi seuraavana päivänä. Näin minä kerään itselleni pari tuntia aikaa vain olla ja nauttia yhteisestä ajasta lapseni kanssa. Se kun ei tarvitse lounasta värkätä koko perheelle kerran päivässä niin sillä saa jo hyvän mielen kun voi tehdä jotain muuta sen ajan edestä.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

On, pakko on syödä. Mutta onko pakko tehdä itse? Ja mitä? Meidän Perhe selvitti, miten arjen ruokarumba pyörii.

Ensin laulaa mikro: bling! Ja sitten huutaa äiti tai isä: Syömään!

Ruuanlaitto on pakollinen osa arkea. Harvempi kuin joka viides Meidän Perheen kyselyyn vastanneista pitää itseään kulinaristina tai ruokaharrastajana, vaikka kokkaa ja kattaa ruokaa perheen pöytään jatkuvasti. Kaksi kolmesta kuitenkin haluaisi satsata arkiruokaan enemmän.

Toisaalta ruoka syödään perheissä usein jo kello 17 maissa, pian työ-, hoito- ja koulupäivän jälkeen. Tarvitaan siis helppoutta, eineksiä, pakasteita, puolivalmiita – ja mikroa.

– Einekset, pakasteet ja puolivalmiit ovat osana muuta ruokavaliota varsin ok. On turha kaivata aikaa, jolloin syötiin ruokaa omasta maasta ja tehtiin kaikki alusta asti itse. Ruuanlaitto oli silloin äidin tai kotiapulaisen päätyö. Nyt on ihan eri haasteet, työt ja harrastukset. Tarvitaan helpotuksia, ravitsemusterapeutti Anette Palssa sanoo.

"On hassu ajatus, että ruuasta lähtisi ravintoarvo, kun sen laittaa mikroon."

Mikron käyttäminen ei ole merkki siitä, että ruuassa olisi ravitsemuksellisesti jotain pielessä.

– On hassu ajatus, että ruuasta lähtisi ravintoarvo, kun sen laittaa mikroon. Osa vitamiineista menetetään kyllä lämmityksessä, mutta niin ruuanlaitossa käy aina, Palssa toteaa.

–  On järkevää käyttää pakasteita ja valmiiksi pilkottuja ja raastettuja tuotteita. Käytä puolivalmisteita, osta valmista tai tee ruokaa etukäteen ja lämmitä – se on ihan kunnon ravintoa.

Toisaalta on myös perheitä, jotka tekevät aina lämpimän päivällisaterian huolella ja itse. Kyse on arvovalinnasta: siitä, mihin haluaa aikaa käyttää.

”Puhtaat raaka-aineet, ei valmismarinadeissa uinutta lihaa tai eineksiä. Ostamme lähituottajilta suoraan munat ja lihaa. Kasviksia kauden mukaan”, kertoo yksi kyselyyn vastanneista äideistä.

"Jos lapsi tottuu syömään vain muutamaa ruokaa, tulee viimeistään koulussa nälkä."

Mutta entäs jos lapsi tahtoo syödä vain makaronilaatikkoa tai spagettia? Älä ainakaan kokkaa lapselle eri ruokaa kuin itsellesi, Palssa sanoo. Lapsi voi päättää ruuasta välillä, mutta ei aina.

– Jos lapsi tottuu syömään vain muutamaa ruokaa, tulee viimeistään koulussa nälkä. Miksi hankaloittaa oman lapsen elämää niin?

Hyvä koko perheen arkiruoka syntyy näin:

Tee itse tai lämmitä. Lisää salaattia ja kasviksia tai napostelkaa vaikka pikkutomaatteja, kun ruoka lämpenee. Lapsen einesateriaan voi lisätä proteiinia vaikka maitolasillisella tai muutamalla raejuustolusikallisella. Se on siinä!

Meidän Perhe 9/2016

Perheiden 5 suosikkiruokaa

1. Jauhelihakastike ja spagetti tai makaroni

2. Makaronilaatikko

3. Kana- tai broilerikastike riisin kanssa

4. Uunilohi ja perunamuusi

5. Nuudeleita

Uusia suosikkeja: soijanakit, tortilla-pohjiin tai rieskoihin tehty pizza, tortilla-lasagne, pizzapannari, tomaattinen linssikeitto, katkarapuja curry-kookosmaitokastikkeessa, pinaattivohvelit, chorizo-papupata, intialainen voikana, falafelit ja pitaleipä, pekoniparsakanavartaat, soijarouhe jauhelihan sijaan, paahdetut juurekset hunajan kanssa, linssipyörykät, nokkosmunakas, nokkosletut, nyhtökaura, pinaattikaurapuuro, intialainen leipäjuustokastike

Toiveikas kuitenkin

Olen ottanut yhdeksi tärkeimmäistä tehtävistäni tarjota perheelle mahdollisimman puhdasta ruokaa (olen kotiäiti), koska tiedän sen vaikuttavan perustavanlaatuisesti terveyteen, jaksamiseen ja hyvinvointiin, koko elämään.

Ja vaikka pidänkin ruoanlaitosta, joskus kiireisinä päivinä tai väsyneenä ostaisin erittäin mielelläni kaupasta jotakin valmista. Mutta, valitettavasti SUURIN OSA kaupassa myytävistä tuotteista on kyllästetty lisäaineilla ja hyönteismyrkyillä. Puhutaan että ruoka on puhdasta, mutta kukkua kanssa.  Jos ei muuta, niin vähintään kasviöljyllä pilataan muuten ok ruoat epäterveellisiksi. 

Valmistajille terveiset; valmistakaa puhtaita luomutuotteita ilman kilometrin lisäaineluetteloa, oikeilla eläinrasvoilla ja merisuolalla maustettuna, niin uskon ostajia kyllä riittävän! 

Monet puhuvat että tällainen ruoka olisi liian kallista, mutta itse olen ainakin laittanut puhtaan ruoan kaikkien muiden hankintojen edelle, terveys ja jaksaminen on minulle niin tärkeää. 

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Tällä yksinkertaisella keinolla teet kauniin viikkauksen lyhythihaiseen paitaan viidessä sekunnissa.

Muutama kokeilu ja toisto – ja olet jo mestari!

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Pehmoisesta trikoosta syntyy vauvalle söpö panta.

Pehmeä panta pitää pikkuisen hiukset otsalta – tai näyttää suloiselta muutoin vain. Panta on helppo tehdä itse.

Tarvitset pieniä paloja joustavaa ohutta puuvillakangasta (esimerkiksi 95 % puuvillaa ja 5 % elastaania) sekä ompelulankaa. Voit käyttää myös kierrätysmateriaalia: leikkaa kangas vaikkapa t-paidasta tai topista. Yksivuotiaan kokoon riittää 60 x 5 cm kaksinkertainen kangaspala. Jos teet isomman koon, lisää kankaan pituutta.

Ompelukoneeseen tarvitset pallokärkisen stretch-neulan, joka soveltuu elastaanikankaille, eikä riko neulosta.

Leikkaa kankaasta kaksi tasaista suikaletta. Voit leikata päädyt myös nuolimaiseen muotoon. Kiinnitä kangaspalat oikeat puolet vastakkain nuppineuloilla. Varo venyttämästä kangasta leikatessa tai ommellessa, koska kangas rullautuu reunoistaan.

Ompele palat yhteen siksak-ompeleella läheltä reunaa.

Jätä sivusaumaan noin 10 cm päähän päädystä 2 cm pitkä aukko, josta käännät pannan oikein päin. Aukon voit jättää sulkematta, koska se jää solmun alle. Käännä panta oikein päin aukosta, silitä muotoonsa ja solmi oikeaan kokoon.

Jaa oma juttu

Teitkö pannan tai jonkin muun käsityön tai tuunauksen? Jaa kuva vinkiksi muille vanhemmille Instagramissa tägättynä #teeite @vauvalehti.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Apua, muksu oli luovalla päällä ja piirsi tussilla tuoliin. Lähteekö tussi pois kahdella kodin ihmeaineella, joita nettipalstoilla suositellaan?

Meidän Perhe testasi, miten lähes joka kodista löytyvät ihmeaineet poistavat kynän jälkiä.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.