iStockphoto

Liikuntaa ei tarvitse aina harrastaa jumppasalilla tai lenkkipolulla – sitä voi myös ujuttaa päivän askareisiin lasten kanssa.

Jos aika ei tunnu riittävän sekä lasten kanssa puuhailuun että liikunnan harrastamiseen, kokeile niiden yhdistämistä. Leikkimieliset, liikunnalliset puuhat lasten kanssa tuovat hyvää mieltä ja fyysistä terveyttä sekä lapselle että aikuiselle.

1. Käyttäkää yhdessä leikkipuiston välineitä

Älä jää leikkipuiston penkille näpläämään kännykkää, vaan kokeile lapsen kanssa leikkipuiston laitteita ja välineitä. Kiipeilkää yhdessä telineissä, laskekaa liukumäkeä ja keinukaa kilpaa. Vauhdin antaminen lapselle keinussa on hyvää treeniä käsivarsille, ja kiikkulautailu pistää jalkalihakset koville.

Isompien lasten kanssa voi käyttää leikkipuiston välineitä parkouriin ja puistossa vietetyn tunnin voi myös ottaa express-harjoitteluna eli laittaa vaikka kännykän hälyttämään viiden minuutin välein, jolloin pitää vaihtaa laitetta tai välinettä.

Jos haluat välttyä paheksuvilta katseilta, valitse tähän ajankohta, jolloin puistossa ei ole kovasti ruuhkaa.

2. Pelatkaa erilaisia ulkopelejä

Pallon potkiminen, hyppynarulla hyppiminen,twistaus, diabololla taiturointi, tikanheitto ja ruutuhyppely ovat kaikki hauskoja puuhia lasten kanssa, ja niistä saa myös samalla huomaamattaan liikuntaa.

Opeta lapsellesi vaikka lapsuutesi pallopelejä (muistatko vielä kymppiksen?) tai mene mukaan kirkonrottaan tai tervapataan. Hankkikaa mölkky tai petanque-peli ja järjestäkää takapihalla mestaruuskisat.

3. Tehkää siivouksesta hauska kisa

Houkuttele lapsi mukaan imurointiin tai autonpesuun – ja lisää hauskuutta ottamalla aikaa ja kisaamalla nopeudessa. Kokeilkaa vaikka kumpi on nopeampi: vanhempi auton pesussa vai lapsi pyörän pesussa. Tai ottakaa aikaa ja testatkaa, imuroiko lapsi oman huoneensa nopeammin kuin äiti olohuoneen.

Myös rikkaruohojen kitkeminen voi olla lapsista hauskaa. Kilpailkaa vaikka siinä, kumpi kitkee vartissa enemmän voikukkia pihamaalta.

4. Menkää yhdessä uuteen liikuntapaikkaan

Monia liikuntalajeja voi harrastaa yhdessä lapsen kanssa. Kokeilkaa esimerkiksi seinäkiipeilyä, keilausta tai minigolfia. Tutkikaa yhdessä lähialueen tarjontaa ja testatkaa uusia lajeja.

5. Vaihtakaa auto pyörään

Etenkin kesällä on helppo käyttää auton sijaan pyörää tai kävellä paikasta toiseen. Tehkää retki vaikka jonnekin aivan uuteen paikkaan ja pakatkaa mukaan kartta ja eväitä.

Pienemmän lapsen kanssa voi tehdä niin, että vanhempi kävelee ja lapsi pyöräilee tai potkulautailee. Samalla lapselle saa opetettua liikennesääntöjä.

6. Harrastakaa yhdessä penkkiurheilua

Penkkiurheilu on hyvä tapa innostaa lasta liikunnan pariin. Käykää katsomassa pesäpallo- tai jalkapallo-ottelu ja kokeilkaa lajia sen jälkeen yhdessä.

7. Järjestäkää hassuja pihaturnauksia

Kesällä on helppo järjestää erilaisia pihakisoja, joihin voivat osallistua sekä lapset että aikuiset. Lajeja on hauska keksiä yhdessä lasten kanssa, ja kisat voi kruunata palkintojenjaolla ja mitalikakulla.

Kokeilkaa vaikka säkkihyppelyä, erilaisia hassuja viestikisoja (vesi-ilmapallo jalkojen välissä, kananmuna lusikassa jne.) tai ennätystä kuperkeikkojen tai kärrynpyörien teossa.

Lähde: Parenting.com

On, pakko on syödä. Mutta onko pakko tehdä itse? Ja mitä? Meidän Perhe selvitti, miten arjen ruokarumba pyörii.

Ensin laulaa mikro: bling! Ja sitten huutaa äiti tai isä: Syömään!

Ruuanlaitto on pakollinen osa arkea. Harvempi kuin joka viides Meidän Perheen kyselyyn vastanneista pitää itseään kulinaristina tai ruokaharrastajana, vaikka kokkaa ja kattaa ruokaa perheen pöytään jatkuvasti. Kaksi kolmesta kuitenkin haluaisi satsata arkiruokaan enemmän.

Toisaalta ruoka syödään perheissä usein jo kello 17 maissa, pian työ-, hoito- ja koulupäivän jälkeen. Tarvitaan siis helppoutta, eineksiä, pakasteita, puolivalmiita – ja mikroa.

– Einekset, pakasteet ja puolivalmiit ovat osana muuta ruokavaliota varsin ok. On turha kaivata aikaa, jolloin syötiin ruokaa omasta maasta ja tehtiin kaikki alusta asti itse. Ruuanlaitto oli silloin äidin tai kotiapulaisen päätyö. Nyt on ihan eri haasteet, työt ja harrastukset. Tarvitaan helpotuksia, ravitsemusterapeutti Anette Palssa sanoo.

"On hassu ajatus, että ruuasta lähtisi ravintoarvo, kun sen laittaa mikroon."

Mikron käyttäminen ei ole merkki siitä, että ruuassa olisi ravitsemuksellisesti jotain pielessä.

– On hassu ajatus, että ruuasta lähtisi ravintoarvo, kun sen laittaa mikroon. Osa vitamiineista menetetään kyllä lämmityksessä, mutta niin ruuanlaitossa käy aina, Palssa toteaa.

–  On järkevää käyttää pakasteita ja valmiiksi pilkottuja ja raastettuja tuotteita. Käytä puolivalmisteita, osta valmista tai tee ruokaa etukäteen ja lämmitä – se on ihan kunnon ravintoa.

Toisaalta on myös perheitä, jotka tekevät aina lämpimän päivällisaterian huolella ja itse. Kyse on arvovalinnasta: siitä, mihin haluaa aikaa käyttää.

”Puhtaat raaka-aineet, ei valmismarinadeissa uinutta lihaa tai eineksiä. Ostamme lähituottajilta suoraan munat ja lihaa. Kasviksia kauden mukaan”, kertoo yksi kyselyyn vastanneista äideistä.

"Jos lapsi tottuu syömään vain muutamaa ruokaa, tulee viimeistään koulussa nälkä."

Mutta entäs jos lapsi tahtoo syödä vain makaronilaatikkoa tai spagettia? Älä ainakaan kokkaa lapselle eri ruokaa kuin itsellesi, Palssa sanoo. Lapsi voi päättää ruuasta välillä, mutta ei aina.

– Jos lapsi tottuu syömään vain muutamaa ruokaa, tulee viimeistään koulussa nälkä. Miksi hankaloittaa oman lapsen elämää niin?

Hyvä koko perheen arkiruoka syntyy näin:

Tee itse tai lämmitä. Lisää salaattia ja kasviksia tai napostelkaa vaikka pikkutomaatteja, kun ruoka lämpenee. Lapsen einesateriaan voi lisätä proteiinia vaikka maitolasillisella tai muutamalla raejuustolusikallisella. Se on siinä!

Meidän Perhe 9/2016

Perheiden 5 suosikkiruokaa

1. Jauhelihakastike ja spagetti tai makaroni

2. Makaronilaatikko

3. Kana- tai broilerikastike riisin kanssa

4. Uunilohi ja perunamuusi

5. Nuudeleita

Uusia suosikkeja: soijanakit, tortilla-pohjiin tai rieskoihin tehty pizza, tortilla-lasagne, pizzapannari, tomaattinen linssikeitto, katkarapuja curry-kookosmaitokastikkeessa, pinaattivohvelit, chorizo-papupata, intialainen voikana, falafelit ja pitaleipä, pekoniparsakanavartaat, soijarouhe jauhelihan sijaan, paahdetut juurekset hunajan kanssa, linssipyörykät, nokkosmunakas, nokkosletut, nyhtökaura, pinaattikaurapuuro, intialainen leipäjuustokastike

Toiveikas kuitenkin

Olen ottanut yhdeksi tärkeimmäistä tehtävistäni tarjota perheelle mahdollisimman puhdasta ruokaa (olen kotiäiti), koska tiedän sen vaikuttavan perustavanlaatuisesti terveyteen, jaksamiseen ja hyvinvointiin, koko elämään.

Ja vaikka pidänkin ruoanlaitosta, joskus kiireisinä päivinä tai väsyneenä ostaisin erittäin mielelläni kaupasta jotakin valmista. Mutta, valitettavasti SUURIN OSA kaupassa myytävistä tuotteista on kyllästetty lisäaineilla ja hyönteismyrkyillä. Puhutaan että ruoka on puhdasta, mutta kukkua kanssa.  Jos ei muuta, niin vähintään kasviöljyllä pilataan muuten ok ruoat epäterveellisiksi. 

Valmistajille terveiset; valmistakaa puhtaita luomutuotteita ilman kilometrin lisäaineluetteloa, oikeilla eläinrasvoilla ja merisuolalla maustettuna, niin uskon ostajia kyllä riittävän! 

Monet puhuvat että tällainen ruoka olisi liian kallista, mutta itse olen ainakin laittanut puhtaan ruoan kaikkien muiden hankintojen edelle, terveys ja jaksaminen on minulle niin tärkeää. 

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Tällä yksinkertaisella keinolla teet kauniin viikkauksen lyhythihaiseen paitaan viidessä sekunnissa.

Muutama kokeilu ja toisto – ja olet jo mestari!

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Pehmoisesta trikoosta syntyy vauvalle söpö panta.

Pehmeä panta pitää pikkuisen hiukset otsalta – tai näyttää suloiselta muutoin vain. Panta on helppo tehdä itse.

Tarvitset pieniä paloja joustavaa ohutta puuvillakangasta (esimerkiksi 95 % puuvillaa ja 5 % elastaania) sekä ompelulankaa. Voit käyttää myös kierrätysmateriaalia: leikkaa kangas vaikkapa t-paidasta tai topista. Yksivuotiaan kokoon riittää 60 x 5 cm kaksinkertainen kangaspala. Jos teet isomman koon, lisää kankaan pituutta.

Ompelukoneeseen tarvitset pallokärkisen stretch-neulan, joka soveltuu elastaanikankaille, eikä riko neulosta.

Leikkaa kankaasta kaksi tasaista suikaletta. Voit leikata päädyt myös nuolimaiseen muotoon. Kiinnitä kangaspalat oikeat puolet vastakkain nuppineuloilla. Varo venyttämästä kangasta leikatessa tai ommellessa, koska kangas rullautuu reunoistaan.

Ompele palat yhteen siksak-ompeleella läheltä reunaa.

Jätä sivusaumaan noin 10 cm päähän päädystä 2 cm pitkä aukko, josta käännät pannan oikein päin. Aukon voit jättää sulkematta, koska se jää solmun alle. Käännä panta oikein päin aukosta, silitä muotoonsa ja solmi oikeaan kokoon.

Jaa oma juttu

Teitkö pannan tai jonkin muun käsityön tai tuunauksen? Jaa kuva vinkiksi muille vanhemmille Instagramissa tägättynä #teeite @vauvalehti.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Apua, muksu oli luovalla päällä ja piirsi tussilla tuoliin. Lähteekö tussi pois kahdella kodin ihmeaineella, joita nettipalstoilla suositellaan?

Meidän Perhe testasi, miten lähes joka kodista löytyvät ihmeaineet poistavat kynän jälkiä.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.