Raskauden aikana on syytä varmistaa riittävä jodin saanti.

Raskaana olevien naisten kannattaa huolehtia riittävästä jodin saannista, sillä jodin puute raskauden aikana ja etenkin raskauden alkupuolella voi haitata syntyvän lapsen älyllistä kehitystä. Taannoisen brittitutkimuksen mukaan odottajien elimistön matala jodipitoisuus oli yhteydessä lasten älykkyysosamäärään ja heikompiin lukuvalmiuksiin alakoululaisena.

Jodia tarvitaan erityisesti keskushermoston kehitykseen, kasvuun ja perusaineenvaihduntaan, ja se säätelee myös kehon lämpötilaa, hermo- ja lihassolujen toimintaa. 

Ruokatrendit vaikuttavat

Jodin riittävyyteen on syytä kiinnittää huomiota, sillä Finravinto-tutkimuksen mukaan suomalaisten jodin saanti on kääntynyt laskuun viimeisten kymmenen vuoden aikana – suurella osalla on lievä jodin puute. Riskiryhmiin kuuluvat raskaana olevien ohella imettävät äidit, lapset ja nuoret sekä vegaanit. Jodin saantisuositus aikuisille on 150 mikrogrammaa vuorokaudessa, raskaana oleville 175 ja imettäville naisille 200 mikrogrammaa vuorokaudessa.

Suomen maaperässä on jodia niukasti, ja ruokatrenditkin vaikuttavat. Jodioidun suolan sijasta suositaan nyt muun muassa merisuolaa, sormisuolaa ja muita erikoisssuoloja. Niinikään valmisruokien ja ravintolaruokien valmistuksessa käytetään pääosin jodioimatonta suolaa, kertoo ravitsemusasiantuntija Marika Laaksonen Valiolta.

Ravitsemusneuvottelukunnan työryhmä pohtiikin suosituksia jodin saannin turvaamiseksi muun muassa elintavikkeiden joditäydennyksellä tai suolan jodimäärän nostamisella.

Kätevästi maidosta

Ravinnosta jodia saa etenkin maitovalmisteista, kalasta, kananmunasta, viljavalmisteista ja jodioidusta suolasta. Lasillisesta eli noin kahdesta desilitrasta rasvatonta maitoa saa 21 prosenttia jodin päivittäisestä saantisuosituksesta. Viidestä desilitrasta maitoa tai piimää saa jo yli puolet päivän saantisuosituksesta. Lähes samaan yltää kolme, neljä emmentaljuustoviipaletta tai sata grammaa kalaa.

Jodin lisäksi maito sisältää myös fosforia, sinkkiä, seleeniä ja kaliumia. Maidosta ja maitotuotteista löytyy niinikään muita odotusaikana tärkeitä ravintoaineita kuten hyvälaatuista proteiinia, kalsiumia, D-vitamiinia ja B-ryhmän vitamiineja. 

Tarkkaile oireita

Jodin puutoksen yleisiä oireita ovat yleinen väsymys, hitaus ja painnonnousu. Pitkäaikainen niukka jodin saanti aiheuttaa kilpirauhasen vajaatoimintaa ja laajentumista.

Jos epäilee, että kärsii kilpirauhasen vajaatoiminnasta, kannattaa kääntyä lääkärin puoleen ja mittauttaa kilpirauhasarvonsa. Suolan käyttöä ei pidä lisätä.

Jodin liikasaannin vaara voi liittyä esimerkiksi jodia runsaasti sisältäevien merilevävalmisteiden käyttöön.