Helppo harjoitus vahvistaa äidin lantionpohjaa ja harjoittaa vauvan selkä- ja niskalihaksia.

Video ja kuva: Piia Arnould

Lantionpohjalihakset joutuvat venymään raskaudessa ja synnytyksessä. Niiden palautuminen ja voimistuminen on edellytys sille, että äidin keho toipuu synnytyksestä.

Tämä liike harjoittaa lantionpohjan nopeusvoimaa. Sitä tarvitaan kaikissa äkillisissä tilanteissa kuten aivastaessa, yskiessä tai vaikka nauraessa.

Samalla asento kehittää vauvan niskan ja selän lihaksia.

Tee näin

Asetu selinmakuulle, nosta lonkat ja polvet 90 asteen kulmaan ja aseta vauva mahalleen sääriesi päälle. Jos vauva ei vielä jaksa kannatella päätään, hän voi pötkötellä äidin rinnan päällä.

Keskitä ajatukset lantionpohjalihaksiin. Jännitä nopeasti emätintä ja peräaukkoa sisään- ja ylöspäin. Pidä jännitys, kohota ylävartaloa hieman ja puhalla samalla terävästi ulos, kohti vauvan hiusrajaa. Laskeudu ja rentouta lihakset.

Jos synnytyksestä on vasta vähän aikaa, jätä aluksi ylävartalon kohotus ja puhallus pois ja tee vain nopeita supistuksia.

Puhalluksen voi ottaa mukaan heti, kun lantionpohjalihakset ovat palautuneet synnytyksestä niin hyvin, että et tunne lantionpohjan työntyvän ulospäin puhalluksen aikana.

Toista 10 kertaa. Lopuksi voit rentouttaa lihaksia hetken keinuttelemalla ja heijata samalla vauvaa.

Ohjeet: Fysioterapeutit Maija Kiljunen ja Liisa Kinnunen. Ohjeet perustuvat Bailamama Squeeze 2Baby -ohjelmaan.

Jumppaamassa To be mom -blogisti Nina ja Alina, 3 kk.

Katso ohjeet liikunnan aloittamisesta synnytyksen jälkeen

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Hajuaisti on vastasyntyneen aisteista kehittynein. Näin sen merkitys muuttuu vauvan kasvaessa.

1 kk: Tuoksuva äidinmaito

Hajuaisti on vastasyntyneen vauvan aisteista kehittynein. Heti syntymän jälkeen vauva osaa suunnistaa äidin rinnalle, ja jo muutaman päivän iässä hän erottaa oman äidin maidon tuoksun vieraan äidin maidon tuoksusta.

Myös rinnan ympärillä olevat pienet näppylät erittävät hajua, joka ohjaa vauvaa kohti rintaa. Nänninäppyjen määrällä on todettu olevan yhteys imetyksen onnistumiseen. Vauvat myös tykkäävät imeä maitoa mieluummin pesemättömästä, äidiltä tuoksuvasta rinnasta kuin pestystä saippualta tuoksuvasta rinnasta.

Se, mitä syöt ja juot raskausaikana, vaikuttaa vauvan hajuaistin muodostumiseen ja siihen, millaiset makumieltymykset vauvalle kehittyvät. Esimerkiksi äidin nauttiman lakritsin tai valkosipulin aromi kulkeutuu lapsiveteen, jota vauva kohdussa nielee.

6 kk: Hajuista makuihin

Vauva tunnistaa oman äitinsä ja myöhemmin myös toisen vanhempansa pelkän hajun perusteella.

Vanhemman käytetty t-paita voi helpottaa eroahdistusta.

Tuoksut tuovat turvaa. Jos vauva joutuu olemaan erossa vanhemmistaan, tutulta tuoksuva unilelu tai äidin käytetty t-paita helpottavat eroahdistusta. Vauvan tietoinen muisti ei ole vielä kovin kehittynyt, mutta paidan turvallinen tuoksu pitää äidin vauvan mielessä paremmin kuin mikään muu.

Haju- ja makuaisti liittyvät kiinteästi toisiinsa. Suurin osa makuina koetuista aistimuksista on oikeasti hajuja. Sen tajuaa parhaiten kun on flunssa: jos ei haista, ei myöskään maista.

Puolen vuoden tienoilla vauva maistelee ensimmäistä kertaa jotakin muutakin kuin maitoa. Vauva on luonnostaan makean perään, ja tykkää yleensä eniten hedelmäisistä ja marjaisista mauista ja tuoksuista. Siihen vauvaa ohjaa myös äidinmaidon vieno makeus.

2 v: Hajut kiinnostavat

Vaikka lapsella on synnynnäinen viehtymys makeaan, hänelle kannattaa jo pienestä pitäen tarjota myös karvaampia kasviksia ja happamampia marjoja. Syöminen on harjoittelulaji, eikä makupaletti kehity, jos lapsi ei saa testata erilaisia makuja.

Aistimuksissa on kuitenkin myös persoonakohtaisia eroja. Toiset lapset reagoivat herkemmin tuoksuihin ja makuihin kuin toiset. Muista, että lasta ei saa koskaan pakottaa syömään.

Lapset ovat hyvin kiinnostuneista hajuista. ”Mikä täällä haisee?” leikki-ikäiset utelevat usein. Myös pieru- ja kakkahuumorin suosio perustuu osittain hajujen merkityksellisyyteen.

Aikuinen ei tavallisesti ole hajuista yhtä tietoinen, mutta aikuisissakin lapsuudesta tutut tuoksut – isän partavesi, vastapaistettu korvapuusti, tuore leikattu ruoho – nostavat pintaan varhaisia tunnemuistoja.

Vauva 11/16

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Harjoitus kehittää äidin tasapainoa. Samalla kehittyy vauvan rytmitaju.

Video ja kuva: Piia Arnould

Liike vahvistaa äidin koko kehoa. Synnytyksen jälkeen harjoituksen voi aloittaa pelkällä ylävartalon kallistuksella ja lisätä liikettä mukaan vähitellen.

Vauvan voi ottaa kyytiin heti, kun tunnet, että tasapaino liikkeessä säilyy varmasti.

Sylissä keinuttelu tuntuu vauvasta ihanalta. Lisäksi liike kehittää vauvan rytmitajua, jota tarvitaan myöhemmin esimerkiksi kävelyn oppimisessa.

Tee näin

Seiso lattialla toinen jalka edessä ja toinen takana. Ota vauva syliin ylävartaloasi vasten, tue tarvittaessa vauvan niskaa.

Keinuttele vartaloasi viemällä painoa jalalta toiselle eteen ja taakse. Jousta polvista, ja pidä keskivartalo vahvana.

Jos haluat lisää haastetta ja koet, että keskivartalon hallinta on hyvä, voit tehdä liikkeen isompana. Kallista silloin enemmän ja hidasta liikettä.

Toista 16 kertaa ja tee kaksi sarjaa.

Ohjeet: Fysioterapeutit Maija Kiljunen ja Liisa Kinnunen. Ohjeet perustuvat Bailamama Squeeze 2Baby -ohjelmaan.

Jumppaamassa To be mom -blogisti Nina ja Alina, 3 kk.

Katso ohjeet liikunnan aloittamisesta synnytyksen jälkeen

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Harjoitus vahvistaa lantionpohjalihaksia ja auttaa niitä toipumaan raskaudesta ja synnytyksestä.

Lantionpohjalihasten maksimivoimaa tarvitaan esimerkiksi äkillisissä liikkeissä ja silloin, kun nostat jotain.

Jos synnytyksestä vasta vähän aikaa, voit aluksi tehdä harjoituksen ilman nousua.

Kengurupussi-otteessa vauva oppii hahmottamaan kehonsa rajoja: kas, kädet ja varpaat näköpiirissä!

Tee näin

Istu lattialla polvien päällä. Ota vauva syliin kengurupussi-otteeseen: tue vauvan selkä keskivartaloasi vasten ja ota käsillä tukeva ote reisien alta.

Jännitä lantionpohjalihaksia imaisemalla emätintä ja peräaukkoa mahdollisimman voimakkaasti sisään- ja ylöspäin. Nouse samalla polviseisontaan.

Yläasennossa rentouta lantionpohjalihakset. Laskeudu rauhallisesti neljään laskien alas. 

Toista 6 kertaa.

Ohjeet: Fysioterapeutit Maija Kiljunen ja Liisa Kinnunen. Ohjeet perustuvat Bailamama Squeeze 2Baby -ohjelmaan.

Jumppaamassa To be mom -blogisti Nina ja Alina, 3 kk.

Katso ohjeet liikunnan aloittamisesta synnytyksen jälkeen

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Harjoitus vahvistaa ja venyttää äidin selän lihaksia. Vauvakin saa selkä- ja niskajumppaa.

Keskivartalon lihaksia vahvistava liike on erittäin hyvä vauva-arkeen. Keskivartalon hallintaa tarvitaan vauvanhoidossa esimerkiksi kumartelussa ja kantamisessa.

Harjoituksen voi tehdä jo ihan pienen vauvan kanssa. Liike kehittää vauvan kehon ja tilan hahmotusta sekä vahvistaa selän ja niskan lihaksia.

Tee näin

Ota tukeva asento seisten ja ota vauva syliisi niin, että vauva katsoo olkasi yli. Tue tarvittaessa vauvan niskaa. 

Koukista polvia kevyesti ja kallista ylävartaloa eteenpäin niin, että lantio pysyy paikallaan ja selkä on suorana. Kallista vain sen verran, että saat pidettyä selän suorana. Nouse rauhallisesti takaisin ylös.

Liikkeessä on tärkeää aktivoida syvät tukilihakset, jotta keskivartalon tuki ei petä liikkeen aikana eikä selkä pääse pyöristymään.

Jos synnytyksestä on vasta vähän aikaa, voit tehdä liikkeen pienemmällä liikeradalla, tunnustellen. Lisää kallistusta sitä mukaa, kun selkä vahvistuu.

Toista 16 kertaa.

Ohjeet: Fysioterapeutit Maija Kiljunen ja Liisa Kinnunen. Ohjeet perustuvat Bailamama Squeeze 2Baby -ohjelmaan.

Jumppaamassa To be mom -blogisti Nina ja Alina, 3 kk.

Katso ohjeet liikunnan aloittamisesta synnytyksen jälkeen

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.