Saa pitää herkkupäivän. Karkistakaan ei tarvitse luopua, kunhan arkiruoka on fiksua ja terveellistä. Kuva: iStockphoto

Kakkostyypin diabetesta edeltävä esidiabetes on lapsilla yhä tavallisempi.

Mitä eroa on ykkös- ja kakkostyypin diabeteksella?

Ne ovat kaksi eri sairautta. Molemmissa on kyse sokeriaineenvaihdunnan ja insuliinituotannon häiriöistä. Ykköstyypin eli nuoruusiän diabetes puhkeaa tavallisesti alle 20-vuotiaana, ja sairastuneet ovat yleensä normaalipainoisia. Ärhäkät oireet, kuten valtava jano, jatkuva pissahätä, väsymys ja ruokahaluttomuus, ilmaantuvat äkillisesti, ja yleiskunto heikkenee nopeasti. Kakkostyypin diabetes sen sijaan on pikkuhiljaa kehittyvä sairaus, jolle altistavat elintavat, ennen kaikkea ylipaino.

Voiko lapsi sairastua kakkostyypin diabetekseen?

Kyllä. Reilusti lihavilla lapsilla todetaan nykyään yhä useammin kakkostyypin diabetes. Lasten ja nuorten lisääntyvä ylipaino ja elintapojen passivoituminen ovat johtaneet siihen, että ikä ei enää täydellisesti suojaa sairaudelta. Salakavala sokeriaineenvaihdunnan häiriö, esidiabetes, on kuitenkin vielä yleisempi, ja se voi jo muhia kehossa jo alakouluikäisenä. Lapsuusiän lihavuus altistaa ylipainolle myös aikuisena.

Mikä on esidiabetes?

Kakkostyypin diabetesta edeltää esidiabetekseksi kutsuttu tila. Se on periaatteessa sama kuin varsinainen diabetes, mutta sokeriaineenvaihdunnan häiriöt ovat lievempiä ja ne on helpompi korjata elämäntapamuutoksilla. Verensokeria tasoittava insuliini ei toimi normaalisti kehossa, ja sitä alkaa erittyä haimassa kiihtyvään tahtiin. Sokeriarvot ovat lievästi koholla, mutta ne eivät vielä ylitä diabeteksen rajaa. Vuosien aikana haima väsyy, insuliinituotanto hiipuu ja kakkostyypin diabetes puhkeaa.

Lapsen sokeriarvojen nousu on hälytysmerkki koko perheelle.

Mitä oireita esidiabetes aiheuttaa?

Ei välttämättä mitään! Jos lapsi on ylipainoinen ja rasva kerääntynyt erityisesti vyötärölle, kannattaa pistäytyä kouluterveydenhoitajalla mittaamassa paastosokeriarvo. Jos se on koholla, tutkimuksia voi jatkaa sokerirasituskokeella.

Onko lapsella isompi riski sairastua, jos vanhemmalla on kakkostyypin diabetes?

Kyllä on. Vanhempien ruokailu- ja liikuntatottumukset heijastuvat koko perheeseen. Lapsen sokeriarvojen nousu on hälytysmerkki koko perheelle. Ruokailua on mahdotonta parantaa, jos muut perheenjäsenet syövät epäterveellisesti.

Vapaa ja vauhdikas leikki kavereiden kanssa käy liikunnasta.

Riittääkö koululiikunta täyttämään liikuntavaatimukset?

Ei välttämättä. Alle 8-vuotiaiden tulisi liikkua vähintään kolme tuntia päivässä, ja sitä vanhempien ainakin puolitoista tuntia. Vapaa ja vauhdikas leikki kavereiden kanssa käy liikunnasta, samoin koulumatkapyöräily.

Pitääkö ylipainoisen lapsen laihduttaa?

Jos ylipainoisella lapsella todetaan kohonnut veren­sokeri – siis esidiabetes – on erittäin tärkeää pyrkiä hiljalleen vähentämään painoa. Silloin sokeriarvotkin paranevat. Vanhemmat voivat omin päin ryhtyä muuttamaan perheen ruokatottumuksia. Tutkittua ja ajantasaista tietoa saa esimerkiksi Terveyskirjasto.fi -tietokannasta. Kirjoittamalla hakuikkunaan ”lasten lihavuus”, löytää ohjeita ruokatottumusten hellävaraiseen muuttamiseen. Jos omatoimiset muutokset eivät ota onnistuakseen, kannattaa herkästi hakea apua ravitsemusterapeutilta tai terveydenhoitajalta.

Asiantuntija: professori, sisätautien erikoislääkäri Pertti Mustajoki. Lähteet myös: Lihavuus (lapset), Käypä hoito -suositus, 2013. Diabetes lapsella, Lääkärikirja Duodecim, 2016, Hannu Jalanko.

Meidän Perhe 4/2017

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Päiväkodin hoitajat ovat huomautelleet asiasta. Miten kannattaisi toimia?

"Kuusivuotias tyttäreni unnuttaa päiväkodilla päivälepoaikaan nukkarissa. Hoitajat ovat huomauttaneet meille siitä muutamia kertoja.

Olemme jutelleet tytön kanssa, että sitä ei ole sopivaa tehdä muiden seurassa. Emme ole kieltäneet häntä unnuttamasta, vaan olemme kertoneet, että sitä on sopivampi tehdä yksin. Silti tapa on vain jatkunut päiväkodissa. Kotona hän ei tätä tee. Miten meidän kannattaa toimia tästä eteenpäin?"

Neuvoton

Janna vastaa

Unnuttaminen on melko yleistä ja saa meidät aikuisetkin joskus hämmennyksiin. Unnutus-sanaa käytetään erotuksena itsetyydytykseen, koska lapsen seksuaalinen kehitys on kesken.

Hyvä, ettet ole kieltänyt unnuttamista kokonaan vaan olet ohjannut tekemään sitä mieluummin yksin. Kotona yksinoloon varmaan onkin mahdollisuus, mutta päiväkodissa saa harvoin omaa aikaa tai tilaa. Siksi asiasta voisi puhua vielä uudestaan sekä päiväkodin aikuisten että tytön kanssa.

Mikä tarkkaan ottaen unnuttamisessa haittaa?

Aloittaisin hoitajista ja yrittäisin saada tarkemman kuvan tapahtumista. Mikä tarkkaan ottaen unnuttamisessa haittaa? Unnuttaako tytär aina? Millä tavoin? Minkälaisen tunteen vallassa hän vaikuttaa olevan: tyytyväinen, innostunut, ylivirittynyt? Miten hoitajat ovat asiaan puuttuneet? Huomaavatko muut lapset? Miten he reagoivat?

Tyttären kanssa jutellessa en tällä kertaa neuvoisi, vaan jututtaisin ja kuuntelisin häntä. Mitä hän miettii asiasta? Millä nimellä hän sitä kutsuu ja miltä se hänestä tuntuu? Millaisessa tilanteessa tai missä tunnelmissa hän siihen ryhtyy? Miksiköhän hän ei tee sitä kotona, vaikka lupakin on annettu?

Aikuinen voi tarjota tilalle syliä, silitystä, juttelua, leikkiä.

Usein unnutus on tapa, jolla lapsi pyrkii tylsässä tilanteessa viihdyttämään itseään, tai jollain tapaa ahdistavassa tilanteessa tyynnyttämään itseään. Jos unnutus ei juuri silloin sovi, aikuinen voi tarjota tilalle syliä, silitystä, juttelua, leikkiä tai muuta sopivaa kontaktia. Lapsi osaa usein itsekin kertoa mitä, kunhan unnutukseen ei liitetä häpeää.

Minulta on kysytty unnutuksesta aiemminkin, eikä ihme. Se on niin intiimiä toimintaa, että aikuiselle tulee helposti vaivautunut olo. Aiemman vastaukseni aiheesta löydät täältä otsikolla Onko lapsen unnutus normaalia?

Lastenpsykiatri Janna Rantala vastaa lukijoiden kysymyksiin. Lähetä kysymyksesi lomakkeella tai meilitse meidanperhe@sanoma.com otsikolla ”Janna vastaa”. Lue lisää Jannan vastauksia.

Vierailija

Miksi lapsi unnuttaa päiväkodissa? Janna vastaa

Minä näkisin, että todennäköisesti ongelma on nimenomaan tuossa tylsistymisessä. Ei esikouluikäistä pidä enää pakottaa "päiväunille". Valitettavasti joissakin päiväkodeissa on tämä käytäntö, että kaikki lapset pakotetaan keskellä päivää maate ja käsketään olla hiljaa. Jos lapsi ei enää nuku päiväunia, niin hänellä on jäätävän tylsää, eikä lapsi pysty käsittelemään pitkästymistä samalla tavalla kuin aikuinen vaan keksii korviketoimintaa. Ratkaisu olisi se, että lapselle annettaisiin...
Lue kommentti
Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Kun kuopus syntyi, otimme esikoisen pois päiväkodista. Jäikö hän jotain vaille, lukija pohtii.

”Mieltäni painaa, olenko tehnyt vääriä ratkaisuja lasteni päivähoidon suhteen. Sain esikoiseni opiskeluaikana ja vein hänet vuoden ikäisenä hoitoon vain ja ainoastaan siksi, että halusin saada tutkinnon valmiiksi. Kun kuopus syntyi, otimme esikoisen pois päiväkodista. Ikävuodet kolmesta viiteen hän kävi seurakunnan kerhossa ja puuhasteli isänsä kanssa kotona. Nyt hän on koululainen, ja kuopus on päiväkodissa.

Vasta äskettäin olen tajunnut, että hoitopaikasta käytetään myös nimeä varhaiskasvatus. Olen lukenut uutisista, että päiväkotien opettajat pelkäävät varhaiskasvatuksen menevän pilalle, jos vanhemmat tuovat lasta ”vain hoitoon”, eli syömään ja nukkumaan. Kotihoidossa olevat lapsethan jäävät tällä logiikalla auttamattomasti muista jälkeen.

En ikinä osannut ajatella asiaa tältä kannalta, kun vein esikoisen itku kurkussa tarhaan. Nykyäänkin jos pääsen töistä aikaisemmin, riennän hakemaan kuopuksen päiväkodista, ja hän ilahtuu aina, jos pääseekin tuntia aiemmin pois.

Eikö koti olekaan alle eskari-ikäiselle riittävän hyvä paikka? Teinkö väärin, kun otin esikoiseni pois päiväkodista kuopuksen synnyttyä?”

Hämmentynyt äiti

Janna vastaa

Tuttua pohdintaa monelle vanhemmalle: Missä lapseni on hyvä olla? Mikä on yhteiskunnan rooli lapsen kasvatuksessa? Mistä tiedän valinneeni oikein? Vanhempien pitäisi voida opiskella ja käydä töissä hyvällä omallatunnolla. Se ei aina ole helppoa, etenkään jos oma ihanne on kotona hoidettu lapsi.

Kodin ja päivähoidon ei kannata kilpailla keskenään. Kodit ovat hyvin erilaisia, kuten päiväkoditkin.

Suurin merkitys on ihmissuhteilla, joita hoitopaikoissa muodostuu.

Suurin merkitys lapsen kehitykselle on ihmissuhteilla, joita hoitopaikoissa muodostuu, oli hoitomuoto mikä tahansa. Tilannetta kannattaa miettiä juuri teidän lapsenne näkökulmasta. Miten hän näyttää pärjäävän elämässä tällä hoitohistoriallaan? Millaisia eväitä elämään hän on saanut kotoa? Entä kerhosta ja päivähoitopaikoistaan? Keihin kaikkiin hän tutustui? Millaisia taitoja oppi?

Mietin myös, olemmekohan ymmärtäneet eri lailla tuon ”vain hoitoon” eli nukkumaan ja syömään viemisen? Minusta sillä ei yritetä vähätellä kodin merkitystä, vaan korostetaan lapsen mahdollisuutta osallistua päivähoidon huippuhetkiin: ohjattuun tekemiseen, vapaaseen leikkiin ja sosiaalisten suhteiden luomiseen. Harva lapsi kun ilahtuu nimenomaan päikkäreistä ja ruokailusta.

Lapsiryhmässä voi harjoitella joitakin taitoja, kotona toisia.

Lapsiryhmässä voi harjoitella joitakin taitoja, kotona toisia. Samalla saa kokemusta yhdestä elämän tärkeimmistä asioista: turvallisesta erossa olemisesta ja ilahtuneesta jälleennäkemisestä.

Kun päivähoitopäätös kerran on tehty, siitä voi ottaa ilonkin irti. Yleensä auttaa, kun näkee päivähoidon lapsen omana, tärkeänä paikka, jossa hän puuhailee omia juttujaan. Niistä on mahtava sitten jutella, kun taas palaa kotiin, oman elämän tärkeimpien ihmisten kainaloon.

Lastenpsykiatri Janna Rantala vastaa lukijoiden kysymyksiin. Lähetä kysymyksesi lomakkeella tai meilitse meidanperhe@sanoma.com otsikolla ”Janna vastaa”. Lue lisää Jannan vastauksia.

Vierailija

Lapseni oli kotihoidossa, teinkö väärän valinnan? Janna vastaa

Seurakunnan varhaiskasvatus - eli päiväkerho - voi monessa kunnassa olla laadukkaampaa kuin päivähoito. Sitä en lähtisi ollenkaan vähättelemään! Alle eskari-ikäiselle se riittää mainioisti. Olen seurakunnan varhaiskasvattaja ja nähnyt monen monta perhettä joissa lapsi menee suoraan kotihoidosta eskariin. Ja niin pärjääviä ovat, eivät yhtään sen huonomassa asemassa kuin päivähoidossa olleet, joskus jopa päinvastoin kun ovat saaneet tarvitsemaansa huomioita ja eväitä elämään.
Lue kommentti
Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Hoitopäivän aikana Jasmin ratsastaa leppäkertulla, syö hattarapuuroa ja nukkuu oman kuulampun alla.

Tiistai, kello 8.03

Jasmin, 2 v 3 kk, tönöttää päiväkodin eteisessä äidin reiden takana piilossa, käsi äidin polvitaipeen ympärillä. Tutti on vielä suussa, ja raidallinen kypäräpipo kehystää sikkuraisia aamusilmiä.

– Haluatko, että äiti riisuu kypärän? Otatko itse haalarin pois?

Äiti istuu matalalle laverille Jasminin lokeron eteen ja auttaa ulkovaatteet pois. Sitten hän pukee tyttärensä jalkaan pinkit kissatossut. Tyttö katselee kulmat kurtussa eteensä.

– Huomenta Jasmin, tuletko puurolle? Riitta kysyy.

Jasminin päiväkotiryhmän nimi on Päivänsäteet, ja siihen kuuluu kolmetoista 1–3-vuotiasta lasta ja kolme aikuista: Riitta, Marika ja Mia.

Äiti saattaa Jasminin ruokailuhuoneeseen.

Tyttö kömpii tottuneesti omalle pikkuruiselle tuolilleen ja saa puurolautasen eteensä. Suun mutru leviää oitis valoisaksi hymyksi. Tässä ryhmässä kaikki lapset pitävät voisilmäpuurosta.

Ensimmäisinä hoitoviikkoina aamut olivat monesti itkuisia. Niin on melkein kaikilla.

Kun Jasmin elokuussa aloitti päiväkodin, hän oli vuoden ja yhdeksän kuukautta. Aluksi aamut olivat monesti itkuisia niin kuin melkein kaikilla pienimmillä ensimmäisinä viikkoina, kertoo Jasminin omahoitaja Marika.

– Lapsi kohtaa kerralla valtavan määrän uusia ihmisiä ja asioita. Se on raskasta, mutta me pyrimme tekemään päiväkodin aloituksesta mahdollisimman mukavan, Marika vakuuttaa.

Vanhemmatkin voivat tehdä osansa.

– On hyvä, jos vanhempi on rehellinen, luottavainen ja rohkaiseva. Voi sanoa, että ero tuntuu äidistäkin kurjalta, mutta pian me taas näemme.

Tutustuminen päivähoitoon alkaa omahoitajan kotikäynnillä.

Tässä kaupungin päiväkodissa tutustuminen päivähoitoon alkaa omahoitajan kotikäynnillä. Käytäntö perustuu siihen, että tutussa ympäristössä lapsen on helpompaa rakentaa luottamussuhde vieraaseen aikuiseen.

– Monesti lapset ovat kotona aivan erilaisia kuin päiväkodissa. Kotikäynti helpottaa tutustumista puolin ja toisin, Marika kuvaa.

Kotikäynnin lisäksi hoitaja pyrkii selvittämään mahdollisimman seikkaperäisesti, mitkä ovat lapselle mieluisia leikkejä, millaisiin päivärutiineihin hän on tottunut, maistuvatko kaikki ruuat, ujosteleeko hän vai onko rohkea tai suorastaan villi?

Klo 8.20

Ruokailuhuoneen täyttää tasainen lusikoiden kalkatus muovilautasia vasten.

Jasmin kauhoo huolellisin vedoin puuroa lusikkaan ja siitä suuhun.

– Joskus töissä ikävä iskee, Jasminin äiti tunnustaa.

– Mutta rauhoitun kun tiedän, että kaikki Päivänsäteiden aikuiset ovat turvallisia ja heille on helppoa puhua.

Äiti antaa tyttärelleen suukon poskelle ja lähtee töihin.

Suunnilleen näin alkaa päivä 70 prosentilla alle kolmevuotiaista suomalaislapsista.

Suunnilleen näin alkaa päivä 70 prosentilla alle kolmevuotiaista suomalaislapsista. Jos luku tuntuu suurelta, se suhteutuu, kun sitä vertaa muihin Pohjoismaihin, joissa yli 90 prosenttia alle kolmevuotiasta osallistuu varhaiskasvatukseen.

Ikuinen puheenaihe on: minkä ikäinen lapsi on valmis päiväkotiin?

Jasminin omahoitaja toivoisi, ettei takerruttaisi numeroihin, lapsetkin kun ovat yksilöitä ja kehittyvät eri tahtiin. Marika tietää, että joskus alle kolmevuotias voi sopeutua päiväkotiin nopeammin kuin neljä- tai viisivuotias.

– Pienimmät tukeutuvat heti ehdoitta läheltä löytyvään turvalliseen aikuiseen. Isompi lapsi osaa jo pohtia, miksi minä olen täällä, jos vaikka isä on nuoremman sisaruksen kanssa kotona.

Kello 8.35

Aamupalan jälkeen on vapaata leikkiä nukkarissa eli nukkumahuoneessa. Jasmin vetää esiin lelulaatikon, jossa on värikkäitä leikkiastioita. Hän asettaa kolme munaa keltaiseen kattilaan. Jan ja Veeti painivat, he ovat dinosauruksia. Aino on kiipeämässä kerrossängyn päädyn tikkaita yläsänkyyn, mutta Marika on silmä tarkkana.

– Saako, Aino, yläsänkyyn kiivetä?

Aino pysähtyy, katsoo Marikaa ja laskeutuu alas lattialle. Osa lapsista rakentaa jo leikkiä keskenään.

Pienimmät taapertavat ympäriinsä kantaen kuka mitäkin leikkikalua. Kaisla kantaa ostoskorissa viittä kännykkää, hän ei haluaisi luovuttaa niistä yhtäkään Mollille. Molli hyväksyy kohtalonsa, kaivaa laatikosta kuvakirjan ja pungertaa itsensä istuma-asentoon lukemaan.

Kahdentoista alle kolmivuotiaan lapsen ryhmään kuuluu varhaiskasvatuslain mukaan kolme hoitajaa. Uudistettu laki ei onneksi suurentanut pienimpien ryhmäkokoja.

Tässä ryhmässä lapsia on kolmetoista, koska yli kolmevuotiaita on enemmän kuin yksi. Käytännössä paikalla on harvoin kolme hoitajaa, sillä päiväkoti on auki puoli seitsemästä viiteen ja hoitajien tunnit tulevat täyteen jo kesken päivää.

Hoitopäivä vaatii luovuutta. Pelkkä aikuisen vessassa käyntikin on suunniteltava.

Aamu- ja iltapäivällä hoitajia on kaksi, ja vain keskellä päivää kolme. Se vaatii luovuutta ja jatkuvaa tehtävien uusjakoa: jo pelkästään aikuisen vessassa käynti on suunniteltava.

Tässä päiväkodissa ja tässä ryhmässä kaikki hoitajat ovat kuitenkin tyytyväisiä ja vakuuttavat, että homma toimii. Kun Marika valvoo ryhmää, Riitta siivoaa aamupalapöytää.

Ennen uloslähtöä saapuu Mia, joka ryhtyy käyttämään pieniä yksi kerrallaan vessassa. Nyt Riittakin vapautuu leikittämään lapsia.

– Loma-aikoina eron kyllä huomaa. Kun lapsia on vähemmän, ehdimme paremmin keskittyä jokaiseen heistä erikseen, Marika lisää.

Nukkarissa kerrossängyn alapeti muuttuu lentokoneeksi, kun Otto tarttuu ohjaksiin. Kaikki haluavat mukaan koneeseen. Jasminkin pääsee kyytiin munakattilansa kanssa.

– Kurrrkistamme lentokoneen ikkunasta, Otto sanoo ja työntää päänsä rappusten puolien välistä. Ärrä pärähtää triplana uutta oppineen ylpeydellä.

Kohta aletaan pukea, mutta sitä ennen siivotaan. Se sujuu pienimmiltäkin, koska kaikissa lelulaatikoissa on selkeät kuvat: astiat, eläimet, kirjat, nuket, palikat, autot.

Näissä pienissä on tulevaisuus, joka on tutkimusten mukaan keskimääräistä menestyksekkäämpi. Mutta palataan siihen, kunhan lapset ovat päässeet ulos.

Kello 10.04

Lapset puetaan yksi kerrallaan, osa eteisessä ja osa ruokailuhuoneen lattialla. Jokainen lapsi osallistuu sen minkä osaa.

– Buaapaa paa, Jasmin laulelee ja sovittaa vasenta jalkaa haalarin oikeaan lahkeeseen.

Jasmin osaa puhua muutamia sanoja, mutta päiväkodissa hän mieluummin laulaa.

Jasmin osaa puhua muutamia sanoja, mutta päiväkodissa hän mieluummin laulaa. Yrityksen ja erehdyksen kautta jalat löytävät oikeat kolot.

Marika auttaa hanskojen kanssa.

– Missä on peukalon paikka?

Jasmin katsoo keskittyneesti etusormea ja peukaloa, kumpi näistä olikaan peukalo? Marika auttaa peukalon omaan koloon ja hanskan hihan päälle. Jasmin on valmis paketti, ja hän saa vaappua ulos, jonne Riitta on jo ehtinyt muutaman lapsen kanssa.

Leppäkerttuliukumäkeen tulee heti ruuhkaa.

– Jalat ensin, Riitta opastaa.

– Jasmin alta pois, etteivät seuraavat laske päälle!

Yksi ryhmä on löytänyt seinän vierestä irtohiekkaa, jota voi kauhoa kasaan tai kaataa kaverin huppuun. Toinen ryhmä kulkee hiekkalaatikon lankkureunuksella ensin eteen ja sitten taaksepäin. Kun yksi menee nurin, muut seuraavat perässä kuin topatut dominonappulat.

Hyvä päiväkoti tukee lapsen kasvua siinä missä perhekin, Turun yliopiston sosiologian professori Jani Erola uskoo. Tutkijana Erola näkee myös kodin ongelmat. Koti voi olla turvallinen pesä mutta myös se paikka, jonne perheen monenlaiset ongelmat tiivistyvät.

– Päiväkodissa ylilyöntejä pääsee harvemmin tapahtumaan, valitettavia poikkeuksia lukuun ottamatta, Erola tiivistää.

Erolasta on hyvä, että päivähoidon laatua ja ryhmäkokojen kasvua kritisoidaan, mutta hänestä vielä isompi asia uhkaa jäädä huomioimatta, nimittäin päivähoidon saatavuus.

– Lastenhoidon kustannukset kunnille ovat pienempiä, jos lapset hoidetaan kotona. Tällä kunnat myös pelaavat, varsinkin maaseutukunnat, tutkija kertoo.

Erola tietää esimerkkejä, joissa päivähoitopaikkoja tarjotaan tarkoituksella eri puolelta kuntaa, jotta paikkaa ei otettaisi vastaan ollenkaan.

Päivähoidosta hyötyisivät eniten ne, jotka saavat sitä vähiten.

Suomessa erityisesti korkeakoulutetut vanhemmat palaavat nopeasti takaisin työelämään ja lapset laitetaan jo varhain päiväkotiin. Sosiaalisesti huono-osaisemmissa perheissä lapset laitetaan harvemmin päivähoidosta, vaikka juuri nämä lapset hyötyisivät siitä eniten.

Päiväkodin aidatun pihan eteen parkkipaikalle saapuu sininen kauhakuormaaja. Lapset juoksevat laumana katsomaan kuormaajaa kuin eläintarhassa leijonaa. Moottori murisee. Lapset hihkuvat, pomppivat ja taputtavat.

Sinipipoinen poika kirjavassa haalarissa lakkaa taputtamasta. Hän kääntää melkein niskansa nurin, koska taivaalla näkyy jotain vielä jännittävämpää: lentokone!

Kello 10.46

Ennen lounasta punaposkiset lapset pääsevät pisulle ja käsipesulle. Yhdet pissat ovat ehtineet lurahtaa ulkona haalariin. Se ei haittaa, vanhemmille laitetaan vain asiasta tieto, että haalari haluaa pesuun.

Kun kaikki ovat päässeet omille paikoilleen, Mia lukee lapsille sadun Pikku Prinsessasta.

”Minä tahdon potalle!”, Pikku Prinsessa polkee jalkaa pää punaisena.

Lapset kuuntelevat hiirenhiljaa.

Riitta kaataa kaikille maitoa ja yhdessä lausutaan ruokaloru:

Muumimamma keiton keitti,

Nipsu mausteet sekaan heitti.

Sen hiljaa annettiin kiehua,

ei kukaan saanut riehua.

Ruuaksi on currylle ja inkiväärille tuoksuvaa keltaista nuudelivuokaa.

– Nam! Hyvää paittoa! kuuluu valkotukkaisen Aaron arvio.

Jasmin syö kaksi annosta ja nuolee lopuksi näkkäristä voit. Ulkoilu ja maukas ruoka saavat yhden sun toisen silmäluomet lurputtamaan. Vielä käsipesu, pisu ja xylitol-pastilli.

Pinkki body ja unisukat päällä Jasmin tepsuttaa hämärän nukkarin vasempaan nurkkaan ikkunan alle. Siinä kuulampun alla on Jasminin oma pesä, jossa unipupu on jo odottamassa.

Kaihtimet on laskettu alas, ja huoneessa soi tuskin kuuluvasti panhuilumusiikki. Jasmin käy sykkyrälle peiton alle ja sulkee silmänsä. Kun Jasmin jo nukkuu, unimusiikki sammutetaan, koska kaikki lapset eivät osaa nukahtaa musiikkiin.

Vielä alkusyksystä päiväuniaikaan monelle tuli itku. Silloin Marika, Riitta ja Mia olivat kaikki lasten sänkyjen vieressä ja jokainen itkuinen sai rauhoittua sylissä. Nyt suurin osa nukahtaa itsekseen, eikä ketään itketä. Riitta paijaa muutamaa päätä ja kuiskii kauniita unia.

Kello 12.30

Kun lapset nukkuvat, päiväkodin kahvihuoneessa puhutaan varhaiskasvatuksesta. Kuuma kysymys kuuluu: mitkä tekijät takaavat lapselle parhaan mahdollisen hoidon?

– Pysyvät hoitajat, ammattitaitoinen henkilökunta, järjelliset ryhmäkoot, kuuluu monesta suusta. Kaikki nyökyttelevät hyväksyvästi.

Hoitajat ruotivat kahvihuoneessa työtään. Mikä takaa lapsille hyvän hoidon?

Huoneessa puhutaan myös siitä, että päiväkodin henkilökunta hoitaa koko perhettä, ei vain lasta.

– Me emme tyrkytä apua, emmekä utele, mutta tarvittaessa olemme ”psykologeja” ja ”lääkäreitä”, Jasminin omahoitaja Marika kertoo.

Muut komppaavat. Muuttovoittoalueelle tullaan ympäri Suomen, ja taakse jäävät sukulaiset ja muut tukiverkot. Uusien rakentaminen uudella paikkakunnalla vie aikansa.

– Joskus perheillä ei ole ketään ihmistä, jonka he voisivat lisätä varahakija-sarakkeeseen.

Professori Jani Erola oli mukana tekemässä paljon kritiikkiäkin herättänyttä tutkimusta, jossa selvisi, että kolmivuotiaat tai sitä nuorempina päiväkodin aloittaneet lapset kouluttautuivat pidemmälle kuin muut. Eikä ollut väliä aloittiko lapsi päiväkodin 1-, 2- vai 3-vuotiaana, eikä sillä, olivatko lapsen vanhemmat paljon vai vähän koulutettuja. Tulos oli sama.

Mistä tämä voi johtua?

– Uskomme, että siihen on kaksi isoa syytä: päivähoidossa lapset oppivat myöhempää oppimista tukevia taitoja ja toiseksi päivähoidossa kaikenlaisista perheistä tulevat lapset saavat varmemmin kasvaa tasapainoisessa ja turvallisessa ympäristössä.

Tutkimuksen arvostelijat ovat ihmetelleet, miksi mitataan vain menestystä eikä esimerkiksi lasten onnellisuutta.

– Aiheellinen kritiikki, mutta emme voi myöskään tietää, ovatko kotona hoidetut lapset onnellisempia kuin päivähoidossa olleet? Tästä ei ole yhtäkään tutkimusta, Erola haastaa pohtimaan.

Päiväkotihoidossa on kyse myös perheiden hyvinvoinnista.

Päiväkotihoidossa on siis kyse paitsi lapsen hyvästä kasvatuksesta, myös perheiden hyvinvoinnista ja yhteiskunnan kyvystä tukea ruuhkavuosien paineessa kamppailevia vanhempia.

Onneksi valtaosassa kodeista elämä on onnellista ja turvallista, lapset saavat virikkeitä ja heidät huomioidaan yksilöinä. Vanhemmat tuntevat lapsensa parhaiten ja he päättävät, mikä hoitomuoto on heidän lapselleen paras ja missä iässä. Tärkeämpää kuin pohtia oikeaa päiväkodin aloitusikää olisikin miettiä, mikä hoitomuoto olisi meidän perheelle ja meidän lapselle se kaikkein paras.

Kello 14.00

Päivänsäteet heräilevät kukin omia aikojaan ja hipsuttavat eteisaulaan, jossa saa leikkiä ennen välipalaa, kun muut vielä nukkuvat. Viimeiset herätellään, että päästään syömään. Ei täällä ainakaan nälässä pidetä!

– Oletteko koskaan syöneet hattaraa? Marika kysyy.

– Tänään me saamme välipalaksi melkein hattaraa, hattaran väristä vispipuuroa.

Sitten leikitään.

Nyt lapsissa on virtaa kuin kuuluisassa Duracell-pupussa.

Jasmin leikkii autotallilla poikien kanssa. Pojat sanovat poff, präks, poks! Jasmin hyräilee. Yksi pojista ohjaa leikkiä ja määrää, milloin muut saavat päästää ajokkinsa luiskaa pitkin alas. Jasmin odottaa lupaa keltaisen autonsa kanssa. Fiuuu auto liukuu huimaa vauhtia parkkihallin ylätasanteelta alas matolle asti.

Puoli kolmelta mummi hakee ensimmäisen lapsen.

Lapset eivät tunne kelloa, mutta oppivat muistamaan hakujärjestyksen.

– Lapset eivät tunne kelloa, mutta he oppivat muistamaan hakujärjestyksen. He tietävät kuka haetaan ennen heitä, Marika kertoo.

Sitten onkin jo siivouksen aika.

Kello 15.00

Kun kaikki lelut ovat omilla paikoillaan, päästään pukemaan ja ulos. Jasmin ehkä aavistaa jo, että kohta isä tulee.

Jasminin äiti, Veera, toipuu vakavasta masennuksesta, joka todettiin äitiysvapaalla. Pääsy töihin ja aikuisten pariin oli ammattiavun ohella avain toipumiseen. Se, että Jasmin sai päiväkotipaikan läheltä kotia, helpotti paljon.

Tytöllä on jo koko varustus päällä, kun ulko-oven lasin taakse ilmestyvät Petri-isän tutut kasvot.

– Oliko mukava päivä, isä kysyy ja nostaa Jasminin syliin kevyesti kuin höyhenen.

Jasmin katsoo isää ja hymyilee. Kaikki hyvin.

Jasmin esiintyy omalla nimellään, muiden lasten nimet on muutettu.

Kohta kaksivuotiaan lapseni alavartalo on täynnä ontelosyyliä. Syyliä on ollut jo useamman kuukauden ajan, ja niitä tuntuu tulevan lisää sitä mukaa kuin entiset katoavat. Syyliä löytyy jo pepustakin.

Ovatko syylät jotenkin vaarallisia? Voiko lapsi vielä käydä uimahallissa? Tai onko hän vaarassa tartuttaa veljeään, jos käy kylvyssä samaan aikaan? Kuulin myös, että jokin luontaistuote voisi tepsiä syyliin, kannattaako kokeilla?

Murhetta näpyistä

Lastenlääkäri Jarmo Salo vastaa

Ontelosyylät eli molluskat ovat pinnallisia viruksen aiheuttamia näppyjä, jotka häviävät aikanaan itsestään, mikä tosin vie yleensä ainakin kuukausia.

Ontelosyylistä ei yleensä ole mitään haittaa, ja niihin kannattaakin suhtautua maltillisesti. Ne voivat levitä muun muassa raapimisen takia. Toisaalta heti ensimmäisten iholle ilmestyvien ontelosyylien poistaminen apteekista saatavilla molluskapinseteillä voi estää niiden leviämistä ja nopeuttaa häviämistä. Pinsettejä voi käyttää puuduttavan voiteen kanssa tai ilman sitä.

Myös käsien pesu, kuivan ihon hoitaminen perusvoiteilla ja raapimisen ehkäiseminen esimerkiksi peittävillä vaatteilla voivat ehkäistä ontelosyylien leviämistä ja tarttumista.

Molluskat ovat harmiton vaiva, joten mitään harrastusten rajoittamista ei kannata edes harkita.

Ontelosyylät ovat kuitenkin harmiton vaiva, joten mitään eristämistä tai harrastusten rajoittamista ei kannata edes harkita. Sisarusten ja muiden toisten lasten on kuitenkin järkevää välttää yhteisten pyyhkeiden käyttöä tai kylpemistä samaan aikaan lapsen kanssa, jolla on molluskoita.

Vaikka näkyvät ontelosyylät poistaisi, noin kolmasosalle lapsista ilmaantuu uusia. Tämä voi johtua poistamisen aikaansaamasta viruksen leviämisestä, uudesta tartunnasta tai siitä, että poistamisen aikoihin osa syylistä on ollut vasta kehittymässä.

Punoitus ei ole haitallista.

Jos molluskoita on jo paljon, niiden poistaminen ei yleensä ole järkevää. Luontaistuotteistakaan ei ole hyötyä. Joskus tosin muutaman molluskan poistamisen tai käsittelyn jälkeen ne kaikki alkavat punoittaa. Punoitus e­i ole haitallista, vaan se kertoo ontelosyylien häviämistä edeltävästä elimistön puolustusjärjestelmän aktivoitumisesta.

Myös molluskoihin liittyvät bakteerien aiheuttamat tulehdukset ovat suhteellisen harvinaisia.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.