Kaikki tunteet vihasta kateuteen ovat sallittuja, mutta ne eivät oikeuta käyttäytymään miten tahansa, Juulia Lahdensuo sanoo.

Jos lapsi raivostuu pelissä häviämisestä aina niin, että alkaa heitellä pelinappuloita, muut lapset eivät uskalla pyytää häntä pelaamaan. Tämä on yksi esimerkki siitä, miksi jokaisen aikuisen kannattaa opettaa lapselleen tunnetaitoja.

Tunnetaidoilla tarkoitetaan kykyä tunnistaa, ilmaista ja säädellä tunteita. Esimerkiksi suuttumusta on opittava ilmaisemaan niin, ettei siitä aiheudu merkittävää harmia itselle tai muille.

Tunnetaitoja  opetellut  lapsi osaa myös mukautua muiden tunnetiloihin ja pystyy lohduttamaan surullista kaveria silloinkin, kun on itse riehakkaalla tuulella. Taitoja opetetaan etenkin helposti kiukustuville lapsille, mutta ne ovat yhtä tärkeitä myös niille, jotka ilmaisevat tunteitaan hyvin vähän.

Tunteiden säätely ei tarkoita sitä, että ne pitäisi kätkeä.

Tunnetaitoja on alettu pitää tärkeinä siinä missä äidinkieltä tai matematiikkaakin. Niiden opettelu on lisätty uuteen opetussuunnitelmaan, ja niitä harjoitellaan koulussa esimerkiksi leikin ja draaman avulla.

Tunteiden säätely ei tarkoita sitä, että ne pitäisi kätkeä. Kaikki tunteet vihasta kateuteen ovat sallittuja. Jokaista tunnettaan kannattaa arvostaa, koska ne kertovat tarpeista ja kokemuksista. Siitä saa tulla paha mieli, että joku kohtelee väärin, rikkoo vaikkapa leikin sääntöjä. Tunteet eivät kuitenkaan oikeuta käyttäytymään miten tahansa.

Tunnetaitoja voi harjoitella lapsen kanssa nimeämällä tunteita.

Lasta ei silti pidä syyllistää sanomalla, kuinka hänen kiukustaan tuli kaikille paha mieli. Älä myöskään tukahduta lapsen tunteita sanomalla “älä itke” tai että “älä nyt tuollaisesta hermostu”.

Tunnetaitoja voi harjoitella lapsen kanssa nimeämällä tunteita. Kiukkuisen lapsen kanssa voi jutella siitä, tunteeko hän mielestään kiukkua vai vihaa ja missä kohdassa kehoa tunne tuntuu.

Lapsen kanssa kannattaa pohtia sitä, mistä suuttumus johtuu ja mitä sille voisi tehdä. Auttaisiko se, että puhal­telee hetken ilmaa, menee toiseen huoneeseen rauhoittumaan, laskee kymmeneen tai tulee syliin?

Lapsi oppii tunteiden ilmaisemista vanhemmiltaan, ja siksi on tärkeää, että vanhempi puhuu myös omista tunteistaan. Lapselle voi kertoa, että hänen kanssaan leikkiminen tuntuu mukavalta tai että töistä myöhästyminen harmittaa.

Kannattaa jutella myös siitä, miten tunteita ilmaistaan eri tilanteisiin sopivalla tavalla. Synttäreillä saa riehaantua ilosta mutta julkisessa tilassa ei voi iloisenakaan hyppiä pöydillä.

Tunnetaidot kehittyvät yksilöllisesti. Tunnen ekaluokkalaisia, jotka eivät suutu hävittyään jalkapallopelissä. Toisaalta jotkut menettävät malttinsa vielä aikuisenakin. Opettelu jatkuu läpi elämän.

Psykologi Juulia Lahdensuo on ollut kehittämässä tunnetaitoja opettavaa Seikkailujen Saari -peliä (Oppi&ilo 2016).

Meidän Perhe 10/2016

Rahataitojen harjoittelu alkaa käteisellä, mutta jossain vaiheessa on opittava käyttämään myös tiliä ja maksukorttia. Lue vinkit, joilla muovirahaan siirtyminen käy helposti.

1. Missä iässä?

Rahataitojen opettelu kannattaa aloittaa käteisellä. Pieni lapsi hahmottaa rahan arvon ja ostamisen logiikan paremmin, kun taskurahat ovat fyysisessä muodossa kolikoina ja seteleinä. 

Maksukortti on kätevä siinä vaiheessa, kun lapsen reviiri laajenee ja hän tarvitsee säännöllisesti rahaa esimerkiksi välipaloihin mennessään harrastuksiin. Vanhemmat voivat tarvittaessa lisätä lapsen tilille rahaa vaikka kesken päivän mobiilisovelluksella.

Viimeistään yläasteikäiselle käyttörahat on järkevää antaa kerran kuussa tilille, jotta nuori saa treenata oman kuukausibudjettinsa hallitsemista.

Lapsille myönnettävien maksukorttien ikärajat vaihtelevat pankeittain. S-pankilla ja Aktialla alaikäraja on seitsemän vuotta, Osuuspankilla kymmenen. Säästöpankilla, POP-Pankilla ja Ålandsbankenilla  kortti myönnetään 11-vuotiaille. Nordealla, Danske Bankilla ja Handelsbankenilla ei ole alaikärajaa, vaan kortin myöntämisestä neuvotellaan tapauskohtaisesti.

Lasten tilit ja kortit ovat useimmissa pankeissa vuosimaksuttomia.

(Ikärajojen ja hintatietojen lähde: Vertaaensin.fi)

2. Millainen on paras?

Järkevintä lienee hankkia lapsen kortti samasta pankista, jossa vanhemmillakin on tilit. Silloin voi siirtää lapsen tilille rahaa tarvittaessa nopeastikin sekä seurata lapsen tilinkäyttöä helposti.

Lapsille tarkoitetut kortit ovat yleensä joko Visa Electron tai Mastercard Debit Online -kortteja, jotka varmistavat saldon tililtä aina ennen maksamista, joten tiliä ei ole mahdollista ylittää.

Korteissa on yleensä lähimaksuominaisuus, jolla lapsen on helppo maksaa pieniä ostoksia ilman tunnusluvun näpyttelyä. Riskinä tosin on, että jos kortti katoaa, sitä voi käyttää kuka vain. Jos katoaminen huolestuttaa, pankista voi pyytää kortin myös ilman lähimaksuominaisuutta.

3. Miten opastaa lasta?

Lapselle pitää muistaa opastaa kortin käyttöön liittyvät turvallisuusasiat, jotka aikuisesta tuntuvat itsestään selviltä: Tunnusluku pitää opetella ulkoa, eikä sitä saa kertoa kenellekään. Korttia pitää säilyttää huolellisesti.

Sovi lapsen kanssa myös kortin käyttöön liittyvät perheen omat pelisäännöt: milloin kortti otetaan mukaan ja mitä sillä saa ostaa, missä kaupoissa ja sovelluksissa ja millaisissa tilanteissa sitä saa käyttää itsenäisesti ja milloin pitää neuvotella vanhemman kanssa.

– Käy lapsen kanssa myös läpi se, miten pitää toimia, jos kortti katoaa, neuvoo rahoitusasiantuntija Lauri Timgren Vertaaensin.fi:stä.

Kortin sulkupalvelun numero kannattaa tallentaa puhelimen muistiin. Vuorokausikohtaiset nosto- ja käyttörajat voi säätää omalle lapselle sopiviksi.

Nostorajoista ja sopivasta kuukausirahan määrästä keskustellaan myös Vauva.fi:n keskustelussa lasten ja nuorten pankkikorteista.

– 12-vuotiaalla on meillä pankkikortti, jonne saa kuukausirahan. Kortilla on käyttöraja 20 e/vrk, joten isoa vahinkoa ei pääse tapahtumaan vaikka kortti joutuisi vääriin käsiin, kertoo yksi vanhempi keskustelussa.

Kuva: Satu Kemppainen

Koulun alkaminen on juhlan paikka muillekin kuin ekaluokkalaisille.

Luulin jo, että tänä vuonna olisin selvinnyt koulujen aloituksesta ilman kyyneleitä. Omat koululaiseni menivät tokalle ja vitoselle, joten tällä kertaa en käynyt läpi suurten taitekohtien tunnemyrskyjä. (Tiedättehän: Miten vauvani voi olla jo koululainen/yläkoululainen/lukiolainen, vastahan sain hänet ensi kertaa syliini.)

Olin salaa tyytyväinen, että tänä vuonna on muiden isien ja äitien vuoro pidetellä nyyhkytyksiä.

Aluksi menikin hyvin. Menin töihin, ja puoliso jäi kotiin huolehtimaan, että lapset heräävät ja lähtevät ajoissa tahoilleen. Some täyttyi ekaluokkalaisten vanhempien liikuttuneista päivityksistä. Tykkäsin niistä kaikista ja olin salaa tyytyväinen, että on muiden isien ja äitien vuoro pidetellä nyyhkytyksiä kirkossa, kun ekaluokkalaiset siunataan koulutielle ja kanttori soittaa Maan korvessa kulkevi.

Seurasin kiinnostuneena myös metakeskustelua siitä, onko tämä somen paras vai ärsyttävin viikko, kun niin monet postaavat samanlaisen kuvan pienestä lapsesta ja isosta repusta koulun pihalla.

Tuli lisää risteyksiä, lisää keltaliivisiä vapaaehtoisia, yksi poliisiautokin liikennettä turvaamassa.

Mutta tänään murruin. Oli minun vuoroni keitellä koululaisille aamupuurot ja viedä kuopus päiväkotiin. Lähdin ovesta ulos samaan aikaan tokaluokkalaisen kanssa, ja kuljimme alkumatkan rinnakkain. Liikutus iski heti ensimmäisessä risteyksessä. Naapurin koululaisten isoisä oli siinä keltaisissa huomioliiveissä vahtimassa, että uudet ekaluokkalaiset pääsevät turvallisesti tien yli kouluun.

Jatkoimme matkaa, isoja ja pieniä koululaisia virtasi taas kesäloman jälkeen kouluihinsa. Tuli lisää risteyksiä, lisää keltaliivisiä vapaaehtoisia, yksi poliisiautokin liikennettä turvaamassa.

Koulun nurkalla vilkutin tokaluokkalaiselle, pyyhin vaivihkaa silmanurkkiani ja ajattelin, että oikeastaan tämä pitäisi julistaa kansalliseksi juhlaviikoksi, suomalaisen koulujärjestelmän juhlaviikoksi.

Käytännössä se sitä jo onkin. Samanlaisina toistuvat ensimmäisen koulupäivän somepäivitykset ovat kuin yhteinen rituaali, johon kukin vuorollamme osallistumme. Kuulemma hekin, jotka vasta toivovat omaa lasta, unelmoivat siitä, että saisivat jonain päivänä tehdä sen tärkeän päivityksen: lapseni ensimmäinen koulupäivä!

Somepäivitykset ja niiden saamat runsaat tykkäykset kertovat samasta asiasta kuin keltaliiviset isoisät.

Pohjimmiltaan nuo päivitykset ja niiden saamat runsaat tykkäykset kertovat samasta asiasta kuin keltaliiviset isoisät: me yhdessä arvostamme koulua ja toivomme, että lapsilla on hyvä olla siellä.

Kaikkina muina viikkoina voidaan mieluusti pitää meteliä koulun epäkohdista, kuten sisäilmaongelmista, kiusaamiseen puuttumisen vaikeuksista, säästöistä, eriarvoistumisesta. Tänään iloitsen siitä, että meillä on tämä mahtava systeemi, kaikille kuuluva koulu, jossa lapsia kesäloman jälkeen odottavat korkasti koulutetut, työhönsä sitoutuneet opettajat, kouluruoka, terveydenhoitajat, psykologit ja kuraattorit.

Sen kunniaksi voi muutaman ilon kyyneleen vieräyttää vaikka joka vuosi.

Vauva.fin bloggarit kertovat, miltä tuntuu kun lapsi aloittaa ensimmäisen luokan.

Blogi: En kuvitellut kolmea

Kuva: En kuvitellut kolmea -blogi
Kuva: En kuvitellut kolmea -blogi

"En usko räjähtäväni mihinkään suureen tunteiden purkaukseen ensimmäisenä koulupäivänä, mutta toisaalta silmät kostuivat jo pelkästä työkaverin lapsen lukujärjestyksen tarkastelusta. Otapa tässä nyt omista tunteista selvää! 

En odota, että arki helpottaisi, koska iltapäiväkerho on keskustassa ja lapsi on haettava sieltä. Sen jälkeen huristellaan vielä entiseen tapaan päiväkodille ja kahden muun lapsen päivät venyvät joka ikinen päivä ainakin jonkin verran. Se tuo extra säätämistä arkipäiviin ja -iltoihin. 

"Silmät kostuivat jo pelkästä työkaverin lapsen lukujärjestyksen tarkastelusta."

Vanhempana pelottavin asia koulun aloituksessa on, miten lapsi löytää oman paikkansa joukossa. Uskon, että koululaisen vanhempana on hieman etsittävä omaa suhtautumista lapseen ja päästettävä napanuoraa löystymään. Enää ei ole päiväkodin työntekijää kertomassa päivän sujumisesta."

 

Blogi: Sattumia ja suklaarakeita

Kuva: Sattumia ja suklaarakeita -blogi
Kuva: Sattumia ja suklaarakeita -blogi

"Menemme saattamaan lasta koululle ensimmäisenä päivänä. Tiedän jo nyt, ettei kyyneliltä voi välttyä. Sitä ajattelee, että koululainen on jo niin iso, vaikka näkeehän sen, miten pieniä ne ekaluokkalaiset polvitaipeissa heiluvien reppujensa kanssa oikeasti vielä ovat.

Koska kyseessä on toinen kouluun lähtijä, ei edessä ole samanlainen hyppy tuntemattomaan kuin pari vuotta sitten ensimmäisen kanssa. Tunnen silti  hieman jännitystä ja huolta pikkukoululaisen pärjäämisestä: Kuinka muutos häneen vaikuttaa? Saako lapsi kavereita? Jaksaako vipeltäjäluonne keskittyä tunnilla?

"Jaksaako vipeltäjäluonne keskittyä tunnilla?"

Jälkkäriin poika menee osa-aikaisesti, mikä on meille uusi juttu: ekaluokkalaisen aikaan olin äitiyslomalla. Vähän mietityttää, käyvätkö päivät raskaaksi? Toisaalta väsymysraivarit olivat viimeksi suuri yllätys, mutta nyt osaan jo varautua niihin.

Poika kävi isoveljen tavoin mummin kanssa koulureppuostoksilla, mutta vielä on hankinnassa koulupöytä. Puhelimen tuleva ekaluokkalainen sai kesän alussa – ei uuden, vaan isoveljen vanhan. Vielä pitää käydä läpi kenelle soittaa missäkin tilanteessa, ja tietenkin muistuttaa, että puhelimen käyttö koulupäivän aikana on kielletty."

 

Blogi: Rakkaudesta sanottu

Kuva: Rakkaudesta sanottu -blogi
Kuva: Rakkaudesta sanottu -blogi

"Uskon, että kuopuksemme pärjää koulussa mainiosti. Eniten jännitystä ja ajatuksia herättää ehkä juuri se, että hänkin menee jo kouluun. Vanhemmuus itsessään säilyy ennallaan, joskin rooli saa uusia sävyjä. On uskallettava antaa vastuuta ja luotettava lapsen kykyyn ottaa sitä sopivassa määrin myös vastaan. 

Tämän syksyn myötä perheessämme ei ole enää yhtään päiväkoti-ikäistä lasta. Perheemme kaksi vanhinta lasta on seuraavan vuoden poissa armeijassa ja vaihto-oppilaana, joten arjessa auttajia on vähemmän. Eka- ja tokaluokkalaisten ei mielestäni kuulu viettää vielä pitkiä aikoja itsekseen kotona, joten tämän asian huomioiminen pienemällä porukalla voi olla aiempaa haastavampaa joissain tilanteissa.

"Vanhemmuus itsessään säilyy ennallaan, joskin rooli saa uusia sävyjä."

Isä menee saattamaan pienimmät ensimmäisenä koulupäivänä kouluun. Itse olen silloin jo töissä, mutta varmasti hengessä mukana. Molemmille alakoululaisille on iltapäiväkerhopaikat varattuna, mikä tuo turvaa iltapäiviin. Molemmilla pikku-koululaisilla on myös kännykät turvaa tuomaan.
 

Blogi: Villi viisikko

Kuva: Villi viisikko -blogi.
Kuva: Villi viisikko -blogi.

"Tunnen haikeutta, sillä esikoiseni aloittaa ensimmäisen luokan. Tuntuu, että vastahan hänet synnytin! Todennäköisesti itken ensimmäisenä päivänä saattaessani poikaa kouluun. Olen omalla tavallani todella ylpeä, ja odotan innolla, että poika oppii lukemaan ja saa uusia kavereita.

"Odotan innolla, että poika oppii lukemaan ja saa uusia kavereita."

Minun pitää varmaan vähitellen opetella olemaan rennompi ja ymmärtää, ettei esikoinen ole enää ihan pieni. Ehkä hänelle voi jo antaa hieman enemmän vapauksia sekä vastuuta?

Mietin, saako poika kavereita koulusta, kun tutut esikoulukaverit siirtyvät toiseen kouluun. Jännittää, näkyykö pojan vilkkaus koulussa ja pelkään siitä mahdollisesti johtuvia ongelmia. 

Meidän ekaluokkalainen ei tarvitse aamu-, eikä iltapäivähoitoa, koska olen itse vauvan kanssa kotona. Kännykkä Eemilillä on, mutta ainakaan alkuun sitä ei oteta kouluun mukaan. Lähes kaikki tarpeellinen on jo hankittu koulua varten: enää puuttuu muutamat jutut kuten kunnon jumppavaatteet jumppatunneille."

 

 

Lapsen koulun aloitus on koko perheelle tärkeä elämänmuutos. Siksi jännitys on täysin luonnollista myös vanhemmalle, sanovat asiantuntijat.

Olen jo varannut nenäliinoja. Elokuun kymmenentenä päivänä saatan esikoistani pitkin tuttua jalkakäytävää. Risteyksessä katsomme vasemmalle ja oikealle ja vielä kerran vasemmalle ja oikaisemme hiekkakentän läpi koulun pihalle. Tennareiden rusetit hän on solminut itse, päässä on tarkoin valittu lippis, iso reppu peittää koko pienen selän. Sitten sanomme moikka, kivaa päivää.

Koulun alku on valtava elämänmuutos lapselle, mutta sitä se on vanhemmallekin. Myös omassa ystäväpiirissäni isät ja äidit ovat heitä, jotka tekevät erityisesti esikoisensa oppivelvollisuuden alkamisesta numeron.

Minä ainakin teen, mutta toki parhaani mukaan vain mielessäni. Se ei onnistunut silloin, kun hämäränä talvisena iltana avasin postia kotimme keittiössä. Lapset istuivat jo ruokapöydässä, kun paksusta kukkokuvioidusta kirjekuoresta paljastuivat sanat: Tervetuloa kouluun.

”Miksi sinä äiti itket ja naurat yhtä aikaa”, kysyivät lapset.

En ole koskaan ennen ollut koululaisen äiti, eikä minulla ole mitään hajua, mitä se minulta vaatii. Olenko todella pystynyt antamaan lapselleni parhaat mahdolliset eväät, joilla hän pärjää koulumaailmassa? Noinko ison lapsen me olemme osanneet vauvastamme kasvattaa?

”Siirtymätilanteissa vanhemmatkin pysähtyvät miettimään, miten uusi tilanne hoidetaan.”

Lapseni edessä näyttelen parhaani mukaan tyyntä, mutta sisällä kuohuu.

Psykologi Silja Salmi Fammi-psykologipalvelusta lohduttaa, että jännitys on täysin luonnollista.

– Koulun alku on aina lapselle iso siirtymä kohti itsenäistymistä. Siirtymätilanteissa vanhemmatkin pysähtyvät miettimään, miten uusi tilanne hoidetaan. Samalla he vertaavat itseään helposti muihin vanhempiin.

Äidistä tulee Wilma-hirmu

Jonosta erottuvat lapsen pienet, jännittyneet kasvot. Hän on venähtänyt pituutta viisi senttiä kuluneen puolen vuoden aikana, mutta juuri nyt hän näyttää pienemmältä kuin koskaan aikaisemmin. Kohta reilu sata tulevaa ekaluokkalaista katoaa opettajiensa johdolla luokkiin. On toukokuu, ja itse h-hetkeen on vielä melkein kolme kuukautta aikaa.

Koulun tutustumisaamu päättyy – tietenkin – onnellisesti: lapsi istuu silmät loistaen luokkakavereidensa keskellä ja kertoo saaneensa läksyjä kesäksi. Aulassa vanhemmat vaihtavat yhteystietoja ja puristavat käsissään ryttääntyneitä nenäliinoja. Seuraavaksi juhlistamme tärkeää päivää jätskeillä.

Turun kaupungin johtava koulupsykologi Seija Anttila tietää, miltä useimmista lapsista ja aikuisista koulun alkaessa tuntuu.

– Kyllä koulun pihalla näkee enemmän itkeviä vanhempia kuin itkeviä lapsia. Lapset ovat koulun alkamisesta kauhean innoissaan. Nykyisin esikoulut ja koulut tekevät yhteistyötä, ja siksikin muutos on lapselle pienempi kuin vanhemmalle, Anttila kertoo.

Meidän tapauksessamme näin ei ole: lapsi siirtyy muutaman kymmenen lapsen minipäiväkodista yli 700 lapsen yhtenäiskouluun. Siellä aikuisten valvovia silmiä ja kuulevia korvia on suhteessa rutkasti vähemmän kuin koko päiväkotiuran aikana.

Lapsen itsenäistyminen tuntuu minusta samaan aikaan mahtavalta ja kaoottiselta.

Samalla muuttuu tietysti moni muukin asia lapsen arjessa: Hän alkaa kulkea matkoja itsekseen, hänen tulee osata tuoda jumppavaatteensa kotiin liikuntatunnin jälkeen, ja vielä tulee sekin aamu, jolloin hänen täytyy osata katsoa kellosta, mihin aikaan kouluun täytyy lähteä.

Ja vastahan hän uskalsi ensi kertaa itsekseen kauppaan!

Lapsen itsenäistyminen tuntuu minusta samaan aikaan mahtavalta ja kaoottiselta. Mietin, miten enää pysyn kärryillä siitä, mitä lapselleni kuuluu. Tiedän, että ekaluokkalainen vielä opettelee kaveritaitoja. Miten hän solahtaa porukkaan ja löytää siinä paikkansa?

Johtaako epävarmuuteni siihen, että minusta tulee Wilma-hirmu, joka paukuttaa viestejä syksyn pimeinä iltoina ja odottaa opettajaparalta välitöntä vastausta?

Irti turhista huolista

Seija Anttilan mielestä vanhemmat huolehtivat usein turhaan siitä, saako lapsi koulussa kavereita. Valtaosalla lapsista sujuu siellä hyvin.

– Varsinkin jos vanhemmalla itsellään kiusaamiskokemuksia, he ovat hyvin herkillä siitä, miten oman lapsen käy. Lapset kuitenkin tutustuvat ja löytävät kavereita yleensä aika nopeasti, Anttila sanoo.

Oikeat syyt huoleen taas tulevat perheelle harvoin yllätyksinä. Seija Anttilan mukaan isät ja äidit ovat usein hyvin kartalla esimerkiksi lapsensa oppimisvaikeuksista.

– Useimmat lapset pysyvät kyllä opetuksessa mukana ja oppivat aivan riittävän nopeasti. Ja oppimisvaikeuksiin saa apua.

– Vanhempien odotukset ovat usein hyvin isoja. He olettavat, että oman lapsen tulisi oppia hyvin nopeasti, vaikka sama vauhti muiden kanssa riittää hyvin. Jokainen isä ja äiti ajattelee, että oma lapsi on hyvin erityinen ja fiksu, ja niin sen kuuluukin olla.

En ole yhtään sen ylevämpi tapaus kuin se isä, joka vanhempaininfossa kysyi, miten koulu pärjää hänen lapsensa lahjakkuuden kanssa.

No tietenkin, niin minäkin ajattelen. En ole siis yhtään sen ylevämpi tapaus kuin se takarivin isä, joka ensimmäisessä vanhempaininfossa nosti kätensä ja kysyi, miten koulu aikoo pärjätä hänen lapsensa erityislahjakkuuden kanssa.

Toisaalta voin kenties rauhassa päästää irti peloista pienimmistä. Olen tosissani murehtinut, miten maailman hitain pukija voi koskaan ennättää ulos välitunnin aikana. Tai miten hän ennättää syödä ruokatunnilla? Muistaakohan hän käydä vessassa? Ovatko nämä turhia huolia, jotka voin unohtaa?

– Kyllä ovat, Silja Salmi neuvoo ja kehottaa luottamaan opettajaan ja kouluun.

– Kannattaa miettiä, mitkä huolet liittyvät lapseen ja mitkä taas omiin koulumuistoihin. Monilla meistä on ikäviä muistoja esimerkiksi siitä, miten on jäänyt porukassa ulkopuoliseksi. Omien muistojen ei pidä antaa liiaksi sekoittua lapsen elämään. Samoin kannattaa toimia tunteiden kanssa: jos kävisi niin, ettei lapsen opettajan kanssa synkkaisikaan sataprosenttisesti, ei vanhemman pidä kertoa siitä lapselle.

Räjähdys eteisessä

Minulla jää siis opeteltavaksi kaksi isoa asiaa: harjoittelen pitämään suuni kiinni oikealla hetkellä ja rauhoittamaan arkea. Uskon, että lapsi hoitaa koulupäivänsä kuten ekaluokkalaisen kuuluukin, mutta luulen, että kodin eteisessä on odotettavissa romahduksia. Elämänmuutos väsyttää lasta ja vaatii vanhemmilta uutta asennetta. Kannattaako harrastusta laittaa suosiolla tauolle? Jalkapallon vanhempainillassa tästä puhuttiinkin jo.

– Ainakaan uuteen harrastukseen ei lasta kannata syksyksi ilmoittaa, Seija Anttila sanoo.

– Uusien ihmisten, asioiden ja rytmin opettelu vie lapselta hirveästi energiaa. Esikoulun ja koulun erona on se, että vielä eskarissa suuri osa päivästä on ollut leikkiä, mutta koulussa leikkihetkiä jää vähän. Oppiminen kuluttaa voimia, ja läksyjäkin pitää jaksaa tehdä. Fyysisetkin voimat voivat pienellä koululaisella olla vielä vähäiset.

Meillä väsymys näkyy herkästi räjähtelynä. Näen jo mielessäni iltapäiväkerhosta palaavan koululaisen, joka rojahtaa ovesta sisään ja tukkii eteisen sinne tänne pudonneilla ulkovaatteillaan.

Onko siinä oikea paikka nostaa sormi pystyyn ja muistuttaa peruskäytöstavoista? Että nyt se takki naulakkoon, koululaisen pitää, elämä on!


Pienen koululaisen kuulumiset tulevat parhaiten selville arkisella niksillä: kiireettömällä juttuhetkellä. Kuvitus: Satu Kettunen

Silja Salmi antaa paremman vinkin: jäitä hattuun ja puhelin äänettömälle, korvat auki ja katse lapseen.

– Perussääntö on, että ensin kohdataan lapsi, sitten asia. Jos kotiin tullessa tavarat ovat levällään, kannattaa aivan ensimmäisenä mennä lapsen luo, Salmi sanoo.

– On hyvä sanoittaa lapsen tunteita ja kysyä, onko hänellä ollut rankka päivä. Hänelle voi todeta, että on normaalia, että uudet asiat väsyttävät ja sanoa, että meidän perheessä on ihan ok, ettei aina jaksa. Sen jälkeen voidaan mennä yhdessä laittamaan kengät paikoilleen.

”Kun lapsi tottuu siihen, että päivästä keskustellaan, hän kertoo helpommin ongelmistakin.”

Sekä Seija Anttila että Silja Salmi kehottavat vanhempia tekemään kohtaamisesta arkirutiinin. Anttilan mukaan on tärkeää kysyä lapselta koulupäivästä. Mitä teitte, mitä söitte, tuliko läksyjä?

– Kun lapsi tottuu siihen, että päivästä keskustellaan, hän kertoo helpommin ongelmistakin, kuten vaikkapa kiusaamisesta.

– Kohtaamisen merkitys lapsen kanssa on tosi suuri, ja se korostuu, kun päällä on iso elämänmuutos. Siihen vanhemman kannattaa todella panostaa, Silja Salmi jatkaa.

Hänen mukaansa monista vanhemmista tuntuu, ettei lapsi kerro heille päivästä mitään. Kyseleminen tuntuu tungettelevalta. Silloin kannattaa tarttua pieniin lapsen aloitteisiin, kysyä asioista, joista hän puhuu mielellään ja muistaa kertoa lapselle myös omia kuulumisia.

Sängystä saa jutella

Äiti, ostetaan pyöreitä tai kolmionmuotoisia lyijykyniä. Ope sanoi, lapsi kertoo.

Olemme ajaneet bussilla keskustaan tutustumisaamun jälkeen. Lapsi tuntuu kasvaneen takaisin koko mittaansa. Jäätelöt maistuvat kesälomalta. Me ostamme kyniä kyllä, lupaan. Elokuuhun on vielä aikaa.

Lapsen omat koulunalkuhuolet tuntuvat ihanan ratkaistavilta. Hän on pudotellut käytännön kysymyksiä pikku hiljaa. Käytetäänkö koulussa kenkiä? Mitä jos koulussa pieraisee? Onko sinua, äiti, joskus itkettänyt koulussa?

”Vanhempi ei pysty olemaan mukana kaikessa, mitä tapahtuu, kun lapsi kasvaa.”

Minun täytyy enää muistaa, että kuuntelen tarkasti pikkujuttujakin. Niin mikään huoli ei pääse kasvamaan liian suureksi – ei minulla eikä lapsellani. Silja Salmi kannustaa vanhempiakin kertomaan omista koulumuistoistaan. Ne ovat usein lapsesta hykerryttäviä ja kannustavat häntä kertomaan omasta arjestaan.

– Vanhempi ei pysty olemaan mukana kaikessa, mitä tapahtuu, kun lapsi kasvaa. Huolet kasvavat isommiksi yleensä silloin, kun vanhemmat eivät tiedä, mitä lapsen mielessä liikkuu. Koulun alkaessakin on hyvä edetä askel kerrallaan, Silja Salmi kertoo.

Hän lisää, että monet lapsen huolet tulevat mieleen nukkumaan mennessä. Niin käykin. Illalla peiton alta kuuluu vielä yksi kysymys: Onko sua itkettänyt koulussa siksi, että olisi ollut ikävä äitiä?

Sellaista en muista, mutta nyt vähän kyllä itkettää.

Pärjäät kyllä. Minäkin yritän.