Nyt tilaajaa hemmotellaan! Kun tilaat Vauva- tai Meidän Perhe -lehteä, saat nyt lukea kaikkia Sanoman aikakauslehtiä verkossa. Ulottuvillasi on 15 huippulehteä.

Digilehdet-palvelussa käytössäsi ovat Vauva, Meidän Perhe, Me Naiset, Cosmopolitan, Sport, Suuri Käsityö, Kodin Kuvalehti, Gloria, Glorian Koti, Glorian ruoka & viini, Hyvä Terveys,Tiede, ET, ET Matkaopas ja ET Terveys.

Kunkin lehden uusin numero ilmestyy Digilehdet-palveluun samana päivänä kun se ilmestyy paperipainoksenakin. Palvelussa on lehtiä vuoden 2015 alusta asti.

Näin saat edun käyttöön

Jos sinulla jo on digilukemiseen tarvittavat tunnukset, kirjaudu sisään Digilehdet-palveluun etusivun yläkulmasta olevasta Kirjaudu-painikkeesta.

Ellet ole vielä ottanut tilaukseesi kuuluvaa digiominaisuutta käyttöön, tee se ensin osoitteessa https://oma.sanoma.fi/aktivoi/digilehdet. Aktivoinnin jälkeen pääset kirjautumaan suoraan digilehdet.fi-palveluun.

Ellei sinulle vielä tule Vauva-lehteä, tilaa se täältä. Meidän Perhe -lehden voit tilata täältä.

Lue lisää Digilehdet-palvelusta täältä.

Ruokailuhetki on usein päivän kohokohta, jota odottavat innolla sekä lapset että aikuiset. Seuraavilla vinkeillä onnistut tekemään koko perheen tyytyväiseksi.

1.    Varaa välipalaa
Säännölliset ateriat paitsi auttavat pitämään nälän loitolla, myös tuovat lapsen päivään ennakoitavuutta ja turvallisuudentunnetta. Lapsen pieneen vatsaan mahtuu vain vähän ruokaa kerrallaan, joten on hyvä panostaa useaan pieneen ateriaan päivän mittaan ja nauttia ravitsevia välipaloja.

2.    Kokkaa yhdessä
Viikonloppuna on aikaa panostaa ruoanlaittoon, joten anna lasten auttaa keittiössä ikäkaudelle sopivalla tavalla. Pienetkin lapset voivat auttaa vihannesten pesemisessä, vähän vanhemman kanssa voi vaikkapa leipoa. Jännitys uusia makuja kohtaan helpottaa, kun lapset osallistuvat itse ruoanlaittoprosessiin.

3.    Hyödynnä aisteja
Moni nykyvanhempi muistaa lapsuudestaan kiellot olla leikkimättä ruoalla. Nykyään ruokaan kannustetaan tutustumaan koko kehollaan esimerkiksi sormiruokaillen. On huomattu, että ruoan suutuntuma on lapsille erityisen tärkeä. Kehota lasta syömään kaikilla aisteillaan. Onko ruoka rouskuvaa vai pehmeää? Kylmää vai kuumaa? Entä miltä se tuoksuu? Kokoa lautaselle kaikki sateenkaaren värit – näin varmistat myös, että lapsi saa tarvitsemansa vitamiinit.

4.    Ota rennosti
Lapset aistivat helposti ruokapöydän jännittyneen tunnelman. Näytä heille esimerkkiä rauhoittumalla itse ruoan ääreen ilman älylaitteita ja suhtautumalla ruokaan rennosti: jos kukkakaali ei tänään maistu, maailma ei kaadu. Tuputtaminen kannattaa jättää vähemmälle. Perusterveelliset ateriat ja välipalat mahdollistavat ruokavalioon myös liikkumavaraa.

Lue lisää uutuustuotteista täältä!

Mitä mieltä lapset ovat uusista Arla Luonto+ maustetuista viileistä? Katso hauska video!

2900983

 

 

 

Uudet Arla Luonto+ viilit

Yhdessä kuluttajien kanssa kehitetyt Arla Luonto+ -sarjan uudet, maustetut viilit soveltuvat loistavasti koko perheen välipalaksi, aamiaiseksi tai iltapalaksi, sillä niissä ei ole lainkaan valkoista sokeria ja ne sisältävät maitohappobakteereita. Arla Luonto+ -viilien, joiden miedot maut ovat mansikka, mustikka ja banaani, makeus tulee vain hedelmien ja marjojen omasta sokerista.

Kaupallinen yhteistyö

Liiallinen suolansaanti aiheuttaa lapselle samoja vaivoja kuin aikuiselle. Asiantuntija kehottaa vanhempia kiinnittämään huomiota elintarvikkeiden suolamääriin jo marketissa.

”Alle yksivuotiaan lapsen ruokavalioon ei suositella suolaa laisinkaan, sillä munuaiset ovat vielä kehittymättömät”, kertoo Valion ravitsemusasiantuntija ja laillistettu ravitsemusasiantuntija Teija Penttilä.

Muutaman ikävuoden jälkeen lapsen suolan saanti nousee kuitenkin usein yli suositusten. Tämä johtuu siitä, että lapsi alkaa syödä samaa ruokaa kuin muut perheenjäsenet.

Lapsen suolansaantisuositus on aikuisen suositusta matalampi." Kun koko perhe syö samaa ruokaa, saa lapsi ruoastaan saman suolamäärän kuin aikuinenkin. Ruokavalinnat kannattaakin siksi tehdä lasta ajatellen”, Penttilä muistuttaa.

Lapsen suolansaantisuositus on 3-4 ja aikuisen 5 grammaa vuorokaudessa. Penttilä sanoo, että määrä tulee täyteen nopeasti.

”Lapsen ruokavalioon ei mahdu juurikaan runsassuolaisia tuotteita, jos haluaa pysyä suositusten rajoissa.”

Penttilä kehottaa vanhempia kiinnittämään huomiota tuotteiden suolamääriin jo ruokakaupassa ostoksia tehdessään. Tuotteiden suolamääriä on helppo verrata, sillä lainsäädäntö velvoittaa, että tuotteen suolamäärä tulee käydä ilmi ravintosisältötiedoista.

Esimerkiksi Sydänmerkki-tuotteet ja Valion ValSa® maitosuolatuotteet ovat vähempisuolaisia valintoja lapsiperheille. Valio Oivariini® vähemmän suolaa -rasvaseoksessa ja Valio Polar® 15 vähemmän suolaa -juustoviipaleissa osa tavallisesta suolasta on korvattu Valio ValSa® maitosuolalla, jossa on lähes 80 % vähemmän natriumia kuin tavallisessa ruokasuolassa. Näin tuotteissa on 50 % vähemmän suolaa kuin tavallisissa juustoissa tai rasvaseoksissa keskimäärin.

Maitosuolassa on lisäksi luontaisesti jodia, mikä on tärkeää lapsen normaalille kasvulle. ”Riittävä jodinsaanti on tärkeää myös raskaana olevalle, jotta sikiö kehittyy normaalisti. Kotona ruoanvalmistuksessa tulisi käyttää aina suolaa, jossa on jodia”, Penttilä muistuttaa.

Kuinka vanhempi sitten voi varmistaa, ettei lapsi saa liikaa suolaa?

Noin 80 % suolasta saadaan piilosuolana elintarvikkeista tai valmiista ruoasta.

"Kotona kokkaamalla voi paitsi vaikuttaa ruokaan lisättävän suolan määrän myös lapsen makutottumukseen. On hyvä totuttaa pieni lapsi vähemmän suolaiseen makumaailmaan, missä on paljon muita makuja”, Penttilä sanoo.

Hän suosittelee vanhempia kiinnittämään huomiota myös välipaloihin.

”Perusvälipalat ovat hyviä, mutta esimerkiksi leipä kannatta valita vähempisuolaisena samoin kuin sen päälle laitettava levite, juusto tai leikkele.”

Myös vihannekset ja maitopohjaiset tuotteet, kuten jogurtit ja rahkat, ovat hyviä välipaloja. Maitopohjaiset välipalat sisältävät ainoastaan maidon luontaista natriumia, ja valikoimista löytyy kokonaan maustamattomia tai vähemmän sokerisia tuotteita.

 

Mikä ihmeen maitosuola?

 

Juuston valmistuksessa syntyy oheistuotteena heraa, joka
koostuu heraproteiinista sekä maidon mineraaleista, siis
maitosuolasta. Valio ValSa® maitosuola koostuu maidon
luontaisista mineraaleista.

Maitosuolalla voidaan korvata osa elintarvikkeiden valmis-
tuksessa käytettävästä tavallisesta ruokasuolasta. Samalla
tuotteiden suolapitoisuus laskee merkittävästi eikä mausta
tarvitse silti tinkiä. Maitosuolassa on natriumia lähes 80 %
vähemmän kuin tavallisessa ruokasuolassa.

Valio Oivariini® vähemmän suolaa -rasvaseoksessa ja Valio
Polar® 15 vähemmän suolaa -juustoviipaleissa osa tavallisesta
suolasta on korvattu Valio ValSa® maitosuolalla.

Yli kolmevuotias lapsi sairastaa keskimäärin 50 päivää vuodessa.

Lapsen sairastuminen tietää usein vanhemmille poissaoloa työstä, kun pientä potilasta jäädään hoitamaan kotiin. Aikuinen sairastaa vuoden aikana keskimäärin noin 2-5 flunssainfektiota, kun lapsella niitä on jopa 6-10.

Mitä suurempi päiväkotiryhmä, sitä suurempi riski lapsen ja sitä kautta koko perheen on saada flunssapöpö riesakseen. Päiväkotiryhmän kokoon vanhempi pystyy harvoin vaikuttamaan, mutta on muita keinoja, joilla voi yrittää torjua flunssan pesiytymistä perheeseen.

 

  1. Opeta lapsi pesemään kädet oikeaoppisesti.
    Käsienpesun merkitystä ei voi korostaa liikaa. Flunssapöpö leviää monesti kosketustartuntana, ja huono käsihygienia edesauttaa viruksen siirtymistä perheenjäsenestä toiseen. Opeta lapsi pienestä pitäen pesemään kätensä huolellisesti saippualla. On hyvä muistuttaa lasta, ettei pelkkä kämmenten pesu riitä poistamaan pöpöjä, vaan myös sormenpäät, sormienvälit ja kynnet tulee pestä ja kädet kuivata huolella. Tartunnan välttämiseksi flunssapotilaalle voi ottaa käyttöön oman käsipyyhkeen.
  2.  Neuvo lasta aivastamaan kertakäyttönenäliinaan tai hihan yläosaan.
    Moni lapsi – ja aikuinenkin – suojaa suunsa kädellä aivastaessaan. Tällöin syljen mukana leviävät flunssapöpöt kulkeutuvat käsiin ja niiden mukana eteenpäin leluihin, ovenkahvoihin ja muihin ihmisiin. Opeta lapsi suojaamaan suu aivastuksen tullessa kertakäyttöisellä nenäliinalla. Jos sellaista ei ole saatavilla, suu kannatta suojata hihalla, jolloin pöpöt eivät kulkeudu käsien mukana ympäriinsä ja tartuta samaa tautia koko konkkaronkalle.
  3.  Ehkäise flunssan tulo tai lyhennä sen kestoa apteekkituotteilla.
    Jos flunssan ehkäisyyn haluaa panostaa tosissaan, kannattaa kipaista apteekkiin. ColdZyme-suusuihke iskee suoraan flunssavirukseen ja estää viruksen tarttumisen. Trypsiiniä sisältävä suihke vähentää sairastumisen riskiä ja flunssan kestoa useita päiviä, kun käyttö aloitetaan tartunnan alkuvaiheessa. ColdZymeä voi käyttää koko perhe 4-vuotiaista ylöspäin. 
  4.  Pese lelut usein.
    Kun nenä vuotaa, pyyhkii lapsi sitä herkästi muuallekin kuin nenäliinaan. Flunssapöpöt leviävät lapsesta toiseen myös lelujen välityksellä, joten flunssakautena lelut kannattaa pestä säännöllisesti. Erityisen tärkeää tämä on päiväkodeissa, mutta virus leviää yhtälailla myös kotona lapsesta toiseen lelujen välityksellä.
  5.  Halaa.
    Hellyydenosoitusten merkitystä ei kannata aliarvioida – flunssan ehkäisyssäkään. Halaamisen on todettu vähentävän stressiä ja pitävän siten elimistön vahvana pöpöjä vastaan. Tutkimuksen mukaan ne, jotka eivät halaa läheisiään, sairastuvat helpommin ja saavat taudin usein rajumpana. Ota siis lapsi syliin äläkä säästele halauksia! Hellyydenosoitukset antavat lapselle mahdollisesti lisääntyvän puolustuskyvyn lisäksi paljon muutakin hyvää.

 

Lähteet: 
Pienimmät sairastuvat päiväkodissa rajuimmin – alle 2-vuotiaille kertyy keskimäärin sata sairauspäivää vuodessa
Tutkimus: Halaaminen suojaa flunssalta
 

Mikä ihmeen trypsiini?

Trypsiini on entsyymi, jolla on parantavia ominaisuuksia.
Entsyymi löydettiin, kun islantilainen tiedemies Jon Bragi
Bjarnason havaitsi 1970-luvulla, että erään kalanperkaus-
laitoksen työntekijöiden käsien iho oli epätavallisen pehmeä
ja hyvinvoiva. Tämä oli outoa, sillä työntekijät perkasivat
kaloja päivästä toiseen. Tutkimuksissa kävi ilmi, että tämä
oli kalojen sisältämän trypsiinin ansiota. Jatkotutkimusten
ja kehitysten myötä trypsiini patentoitiin maailmanlaajuisesti.
Trypsiiniä saadaan turskankäsittelyn sivutuotteena, joten se
ei kuormita meren ekosysteemiä. Hyvänmakuisen
ColdZyme-suusuihkeen vaikuttavana aineena on trypsiini-
entsyymin lisäksi glyseroli.

Käyttäjä3513
Seuraa 
Liittynyt9.12.2016

Flunssapöpöt jylläävät - Nämä vinkit voivat säästää koko perheen taudilta!

Bakteerit ja virukset ovat aina seuranamme. Niitä on miljoonittain ihollamme: kasvoissa, hiuksissa, vaatteissa, käsissä, kynnen alla, varpaanväleissä, kainaloissa jne… . Ilmakehässä yhdessä kuutiometrissä on keskimäärin 5 000–100 000 bakteeria ja virusta. Ja näinollen rokotettu ei mitenkään suojaa ympärillään olevia ihmisiä, koska virukset elävät jopa päiviä iholla ja vaatteissa. Ja siten myös rokotettu levittää mahdollista influenssaa ja kaikkia muitakin sairauksia, vaikka ei sitä itse...
Lue kommentti

Joulun tuoma ilo on aina sydäntä lämmittävää. Lasten leikit joulukuusen äärellä ja lelujen herättämä ihmetys, kun ne paristojen avulla heräävät henkiin, on korvaamatonta. Joulun leikkien toivoisikin kestävän läpi joulun.

Joulun pyhät ovat pitkät ja lahjaksi saatujen lelujen tulisi kestää myös joulun yli. Varustamalla lastesi tai lastenlastesi lelut kestävimmillä paristoilla leikkihetket voivat jatkua huoletta joulun yli ja näin leikeissä vain mielikuvitus on enää rajana!

Duracell Ultra Power -alkaliparistot takaavat paremman suorituskyvyn pidempään. Pitkä kestävyys on tärkeää, sillä uusimmat lelut vaativat enemmän paristojen kestolta, laadulta ja suorituskyvyltä kuin koskaan aiemmin. Oikeanlaisen pariston valitseminen on oleellista, joten ethän unohda hankkia paristoja tänäkään jouluna.

Duracell haluaa toivottaa sinulle, perheellesi ja ystävillesi oikein hyvää joulua!

Duracell-paristot ovat saatavilla hyvin varustetuista supermarketeista ja kodinkoneliikkeistä. Lue lisää Duracell Ultra Powerista osoitteesta www.duracell.fi.