Nyt tilaajaa hemmotellaan! Kun tilaat Vauva- tai Meidän Perhe -lehteä, saat nyt lukea kaikkia Sanoman aikakauslehtiä verkossa. Ulottuvillasi on 15 huippulehteä.

Digilehdet-palvelussa käytössäsi ovat Vauva, Meidän Perhe, Me Naiset, Cosmopolitan, Sport, Suuri Käsityö, Kodin Kuvalehti, Gloria, Glorian Koti, Glorian ruoka & viini, Hyvä Terveys,Tiede, ET, ET Matkaopas ja ET Terveys.

Kunkin lehden uusin numero ilmestyy Digilehdet-palveluun samana päivänä kun se ilmestyy paperipainoksenakin. Palvelussa on lehtiä vuoden 2015 alusta asti.

Näin saat edun käyttöön

Jos sinulla jo on digilukemiseen tarvittavat tunnukset, kirjaudu sisään Digilehdet-palveluun etusivun yläkulmasta olevasta Kirjaudu-painikkeesta.

Ellet ole vielä ottanut tilaukseesi kuuluvaa digiominaisuutta käyttöön, tee se ensin osoitteessa https://oma.sanoma.fi/aktivoi/digilehdet. Aktivoinnin jälkeen pääset kirjautumaan suoraan digilehdet.fi-palveluun.

Ellei sinulle vielä tule Vauva-lehteä, tilaa se täältä. Meidän Perhe -lehden voit tilata täältä.

Lue lisää Digilehdet-palvelusta täältä.

Kaupallinen yhteistyö

Kovan vatsan vaivoista jutellaan sekä äitiys- että lastenneuvolan puolella päivittäin. Kysyimme terveydenhoitaja Disa Kiviaholta, miten ummetusta voisi ennaltaehkäistä ja hoitaa hellävaraisin keinoin. 

”Ummetus on todella yleistä. Jopa puolet odottavista äideistä kärsii siitä jossain vaiheessa raskauttaan. Se on kuitenkin asia, josta ei puhuta samalla tavalla kuin vaikkapa aamupahoinvoinnista tai närästyksestä. Siksi ummetusoireet tulevat usein yllätyksenä”, terveydenhoitaja Disa Kiviaho kertoo. 

Raskausaikana hormonitoiminnan muutokset hidastavat suolen toimintaa. Viimeisen raskauskolmanneksen aikana sikiön kasvu aiheuttaa painetta paksusuoleen ja se voi osaltaan aiheuttaa ummetusta. Myös jotkut rautavalmisteet saattavat vaikuttaa vatsan toimintaan.

Vatsan toimintaa voi virkistää arjen valinnoilla

Onneksi suolen toimintaan voi vaikuttaa monin keinoin.

”Ruokavaliossa täysjyväviljan, kasvisten, juuresten ja hedelmien suosiminen auttavat. Vettä pitäisi muistaa juoda noin kaksi litraa päivässä. Säännöllinen liikunta on hyväksi odottajalle monella tapaa: liikunta aktivoi suolen toimintaa ja reippailu ulko-ilmassa tekee hyvää niin äidille kuin lapselle. Kannattaa ottaa liikunta tavaksi, mutta edetä vatsantahtisesti”, Disa kannustaa. 

Kivulias ulostuskokemus voi aiheuttaa panttaamista 

Lastenneuvolan puolella asioivista ummetuksesta kärsivät useimmiten 2–4-vuotiaat lapset. Monia vanhempia mietityttää, mikä on ummetusta ja mikä normaalia vatsan toimintaa. 

”Jos ulostaminen on harvaa, yli kolmen päivän välein tapahtuvaa tai kivuliasta, niin voidaan yleensä puhua ummetuksesta. Imeväisikäisillä suoli voi toimia normaalistikin vain kerran viikossa, joten jos vauva syö hyvin, toimenpiteitä ei tarvita”, Disa Kiviaho kertoo.

Kova uloste saattaa aiheuttaa haavauman peräaukolle. Ulostaminen sattuu ja lapsi oppii panttaamaan eli välttelemään ulostamista. Silloin ummetus pahenee entisestään ja uloste on hyvä saada pehmenemään. Hoitona kannattaa käyttää lapselle sopivaa, ulostetta pehmentävää valmistetta, esimerkiksi makrogolia. Haavaumaa voi hoitaa valkovaseliinilla tai rasvaisella perusvoiteella. 

”Kun uloste saadaan pehmeäksi, lapsi oppii kokemuksen kautta, ettei ulostaminen tuota enää kipua. Lapsillakin alkuperäinen syy kovaan vatsaan löytyy usein ruokavaliosta”, Disa kertoo. 

Totuta lapsi säännöllisyyteen

”Lapsen kanssa kannattaa ottaa tavaksi juoda lasillinen kylmää vettä joka aamu. Suolen toimintaa hidastavia ruoka-aineita on hyvä välttää. Valitettavasti monet lasten suosimat herkut ovat sellaisia: mehukiisseli, kaakao, banaani, valkoiset viljat tai runsaasti sokeroidut juomat. Säännölliset WC-käynnit ruokailujen jälkeen ovat hyväksi. Kiireetön, maksimissaan vartin pituinen pottahetki tuottaa tulosta vähitellen. Kehuja ei kannata säästellä onnistuneen istunnon jälkeen, sen sijaan moitteet eivät lasta auta”, Disa neuvoo.

Lievän ummetuksen hoidossa kuitupitoinen ruokavalio, riittävä nesteen saanti, liikunta ja WC-käyntien säännöllisyys auttavat yleensä pitkälle. On kuitenkin hyvä muistaa, että joskus ummetus johtuu ruoka-aineallergioista tai keliakiasta. Vaikeassa ummetuksessa on syytä kääntyä lastenlääkärin puoleen.

Jos ummetus ei hellitä kotikonstein

Apteekista löydät erilaisia itsehoitotuotteita kovan vatsan oireisiin koko perheelle. 

LAXOSOFT® on neutraalin makuinen liuos, joka pehmentää kovan vatsan hellävaraisesti. Liuoksen voi sekoittaa mihin tahansa kylmään tai lämpimään juomaan. Yksilöllinen annostelu sujuu kätevästi pakkauksen mukana tulevalla mittamukilla.

Lisää tietoa ummetuksesta, sen ennaltaehkäisystä ja hoidosta löydät osoitteesta www.kovavatsa.fi

LAXOSOFT® on CE-hyväksytty lääkinnällinen valmiste. Valmisteen pääainesosa on makrogoli, jota käytetään ummetuksen oireenmukaiseen hoitoon ja kovien ulosteiden pehmentämiseen. Valmistetta ei pidä käyttää yli 2 viikon ajan. Ummetuksen pitkittyessä tulee sen syyt selvittää. Ei alle 2-vuotiaille. Tutustu huolella pakkausselosteeseen. Markkinoija Sanofi Oy.
SAFI.DULC8.17.05.0263

Unta et voi korvata, mutta muutamilla fiksuilla valinnoilla olo ja jaksaminen paranevat huomattavasti. Lue hyvinvointivalmentaja Kaisa Jaakkolan vinkit.

Unen merkitys hyvinvoinnille tiedostetaan nykyään yhä paremmin. Pikkulapsiaikana ei kuitenkaan ole aina itsestä kiinni, miten paljon ja hyvin saa nukuttua. Monesti päivän joutuu aloittamaan lopen uupuneena ja univelkaisena. Ennen kuin aloitat kahvi- ja suklaadouppauksen, kokeile näitä vinkkejä!

1)    Panosta aamupalaan – pelasta päivä

Väsyneenä mieli tekee turvautua hiilihydraattipitoiseen ja makeaan mättöön.

”Kannustaisin kuitenkin laittamaan kunnollisen, proteiinipitoisen aamupalan mahdollisimman pian heräämisen jälkeen. Se antaa nimittäin aineenvaihdunnalle hyvän startin. Ravinteikas aamupala auttaa myös tekemään parempia ruokavalintoja koko loppupäivän ajan, sillä verensokeri pysyy tasaisempana”, sanoo hyvinvointivalmentaja ja pienen lapsen äiti Kaisa Jaakkola.

Hiilariansan voi välttää valmistelemalla aamiaisen jo etukäteen. Munia voi keittää reilumman satsin, jolloin aamupalat on turvattu usean päivän varalle, Jaakkola vinkkaa. Pari keitettyä kananmunaa vaikkapa täysjyväruisleivän päällä käynnistää päivän aivan toisella tavalla kuin pelkkä kahvi. Raikkaammista tai makeammista vaihtoehdoista innostuva löytää helposti netistä herkullisia smoothie- ja tuorepuuroreseptejä, joita voi valmistaa jääkaappiin jo edellisenä päivänä. 

2)    Pidä kiinni rytmistä

Univelka on elimistölle kuormitustekijä, joka tutkitustikin vaikuttaa ihmisten itsekuriin ja ravintovalintoihin. Napostelun välttämiseksi kannattaa katsoa kellosta selkeät ruoka-ajat: 4–5 ateriaa tai välipalaa 3–4 tunnin välein. Ravintorytmiä mittaavasta sovelluksesta voi olla tässä apua. 

”Univajeisena olisi hyvä syödä joka aterialla proteiinia, kuten kalaa, kanaa, lihaa, kasviproteiinia tai juustoa. Lisäksi tarvitaan verensokerin heilahteluita tasaavia hyviä rasvoja, joita löytyy pähkinöistä, avokadosta ja kylmäpuristetuista öljyistä.” 

Jaakkola toteaa, että hiilareiden saannin kanssa ei univajeisella yleensä ole vaikeuksia – niitä tekee joka tapauksessa mieli. Täysjyvän valitseminen lisää ruokavalioon vitamiineja ja mineraaleja. 

”Jos herkkuja on kaikesta huolimatta mahdoton vastustaa, alle syöty ravinnerikas ruoka tasaa verensokerin heilahteluja.”

3)    Paranna (sen vähäisen!) unen laatua liikunnalla

Uupunutta elimistöä ei kannata kuormittaa rankalla treenillä. Jaakkola suosittelee vaunulenkkejä, joogaa ja kevyttä salitreeniä. Oikeanlainen liikunta parantaa paitsi jaksamista päivän aikana, myös unen laatua. Jos unitunnit ovat kortilla lapsen heräilyn vuoksi, on supertärkeää panostaa niiden palauttavuuteen.

”Unipätkiä parantamaan kannattaa kokeilla iltaisin yin-joogaa. Oma suosikkisovellukseni on Serenity Yin Yoga, jonka avulla ihanan lempeän ja elimistöä rauhoittavan yin-joogaharjoituksen voi tehdä helposti kotona juuri sen mittaisena, kuin on aikaa ja jaksamista.”

4)    Syö uni laadukkaaksi

Myös oikeanlainen ravinto auttaa nukkumaan paremmin sitten, kun unta saa. Jos säännölliset ateriat tulee korvanneeksi makeilla herkuilla, verensokeri heilahtelee voimakkaasti ja se voi heikentää unen laatua. Kofeiinipitoiset juomat ovat ok, mutta niitä ei kannata nauttia kello 14 jälkeen. Sen sijaan iltapäivään ja erityisesti iltaan kannattaa sijoittaa pääosa päivän hiilareista.

”Lasten iltapuuroa kannattaa keittää isompi satsi ja loihtia siitä itselle herkullinen – ja unen laatua tukeva – iltapala banaanilla, raejuustolla, kanelilla ja kookosöljysilmällä höystettynä.”

Yksi helppo ja Jaakkolan asiakkaiden tehokkaaksi kokema kikka unen laadun parantamiseen on nauttia 300–600mg magnesiumsitraattia tai -glysinaattia ennen nukkumaanmenoa.

5)    Laske rimaa lempeästi

Pikkulapsiaika on monille vanhemmille haastava elämänvaihe, johon kannattaa suhtautua armeliaasti. 

”Kovin ihmeellistä kehitystä esimerkiksi treeneissä ei kannatta haikailla, vaan keskittyä pikemminkin damage controliin: miten saadaan minimoitua se kuormitus, jonka vähemmän ihanteelliset elämäntavat aiheuttavat”, Jaakkola pohtii. ”Luvan kanssa saa tarvittaessa mennä sieltä, missä aita on matalin. Esimerkiksi kasvisten pilkkominen voi tuntua ylivoimaiselta – onneksi on olemassa syöntivalmiit kirsikkatomaatit ja miniporkkanat!”

Mikä tärkeintä, pienilläkin parannuksilla on merkitystä. Kun saa lisättyä jokaiseen päivään vaikkapa ulkoilua ja muutaman täysipainoisen aterian, ollaan jo pitkällä. Mikäli tuntuu, että tarvitsee vetoapua fiksujen arkivalintojen tekemiseen, aktiivisuusrannekkeen tai sovelluksen antama välitön palaute saattaa motivoida silloinkin, kun univaje vetää kohti sohvaa ja sipsipussia.

 

Tukea arjen hyvinvointiin: LähiTapiolan Älyhenkivakuutus

Aivan uudenlainen vakuutuspalvelu auttaa lisäämään hyvinvointia elämän eri osa-alueilla. Älyhenkivakuutus-kokonaisuuteen kuuluu muun muassa sähköinen terveystarkastus, itsevalmennusohjelmat, aktiivisuusranneke tai sykemittari sekä fiksuissa valinnoissa auttava mobiilisovellus. Palvelun olennaisena osana on henkivakuutukseen kuuluva taloudellinen turva.
Käyttäjäkyselyn (03/2017) mukaan 75 prosenttia asiakkaista kertoo palvelun johtaneen positiiviseen muutokseen, joka on jäänyt pysyväksi. 58 prosenttia sanoo Älyhenkivakuutuksen auttaneen tekemään jopa elämäntapamuutoksia.
Lue lisää >>  lahitapiola.fi/alyhenkivakuutus

Pikkulapsiajan jäljiltä monen vanhemman unitaidot ovat kateissa – ja hermot riekaleina. Onneksi nukkumaan voi opetella uudestaan, sanoo asiantuntija. 

Lapsi on alkanut nukkua täysiä öitä, mutta vanhempi jatkaa heräilyä ja valvomista. Tämä on tuttu tarina unilääkäri Henri Tuomilehdon vastaanotolla Oivauni Uniklinikalla. 

”Tilanne voi jäädä päälle vuosikausiksi. Tyypillinen asiakas on nelikymppinen nainen, jonka uni on ollut rikkonaista 10-vuotiaan esikoisen syntymästä lähtien”, Tuomilehto kertoo. 

Alttius herkkäunisuuteen on tällöin todennäköisesti ollut olemassa, mutta se ei ole puhjennut ongelmaksi ennen unirytmin totaalista mylläystä. Vanhassa muistissa on elämä, jossa uni ja lepo hoituivat kuin itsestään. On vaikea hahmottaa, että ne edellyttävätkin vaivannäköä ja tietoisia päätöksiä – aivan kuten hyvien liikunta- ja ravintotottumuksienkin ylläpitäminen.

Vain harva panostaa riittävästi lepoon

Tuomilehdon asiakkaista noin puolet kokee palautuvansa hyvin, eli nukkuvansa riittävästi laadukasta unta. Työssään unilääkäri on kuitenkin huomannut, että vain pieni osa heistä todellisuudessa näkee riittävästi vaivaa hyvän levon ja unen varmistamiseksi. Elämänmuutos, kuten vanhemmuus valvomisineen, voikin yhtäkkiä johtaa unettomuuskierteeseen.

”Väitän, että 90 prosenttia ihmisistä ei ymmärrä levon merkitystä eikä panosta siihen riittävässä määrin. Tässä on suuri luonnonvara hyödyntämättä; miten hyvin nämä ihmiset voisivat, jos he olisivat palautuneita?” 

Ainakin moni uupuminen olisi ehkäisty jo ennalta, ja harvempi vaiva muuttuisi pitkäaikaiseksi. 

Omaa jaksamista voi kartoittaa erilaisilla valmennusohjelmilla ja sovelluksilla, jotka mittaavat muun muassa levon, liikunnan ja ravinnon laatua ja määrää.  Tämän tiedon pohjalta voi pohtia, mitkä tekijät omalla kohdalla auttavat nukkumaan paremmin. 

Tavoitteellisuus ajaa yli

Mikä arjessa varastaa huomiomme unelta? Tuomilehdon mukaan kovat tavoitteemme nakertavat aikaa levolta, joka mielletään tehottomaksi hukka-ajaksi. Työelämän kuormitus ja tempo ovat lisääntyneet, mutta myös yksityiselämäämme kasaantuu valtavasti odotuksia.

”Nämä rimat asetamme aivan itse. Kun suorittaminen ulottuu myös harrastuksiin ja perhe-elämään, koneisto täytyy virittää äärimmilleen ”, Tuomilehto sanoo.

Hän kannustaakin pohtimaan rehellisesti, millaiset päämäärät ja suoritukset ovat omassa elämäntilanteessa tärkeitä. Jos unen parantamiseen lähtee tosissaan panostamaan, kaikki lähtee asioiden priorisoinnista. Sen jälkeen on helpompi tehdä fiksuja, lepoa tukevia valintoja arjessa.
 

Henri Tuomilehdon vinkit:

1)    Tunnista ja tunnusta levon merkitys. Uni ja palautuminen vaikuttavat hyvinvointiisi valtavasti. Mikset siis sijoittaisi niitä oman tärkeysjärjestyksesi kärkipaikoille?
2)    Laskeudu iltaan. Lähde selkeästi rauhoittamaan viretilaa jo alkuillasta. Siirtymäriitti työpäivän jälkeen voi auttaa: esimerkiksi liikunta- tai meditaatiohetki. Touhuamisesta luopuminen voi tarkoittaa, että jokin kotityö tai muu puuha jää tekemättä.
3)    Mene ajoissa nukkumaan. Yksinkertainen ohje, jonka jokainen tietää hyväksi, mutta harva noudattaa. Lapsen nukahdettua ei voi jäädä joka ilta someen pyörimään, jos haluaa oikeasti panostaa unenlaatuunsa.
4)    Hae tarvittaessa apua. Ajoittaisten nukkumisongelmien ohella myös pitkäaikaiset unihäiriöt ovat yleisiä: jopa viidesosa aikuisista suomalaista kärsii niistä. Tällöin eivät omat konstit välttämättä riitä, vaan kyse on sairaudesta. Pyydä apua lääkäriltä ja hakeudu unitutkimukseen syyn selvittämiseksi.

Tukea arjen hyvinvointiin: LähiTapiolan Älyhenkivakuutus

Aivan uudenlainen vakuutuspalvelu auttaa lisäämään hyvinvointia elämän eri osa-alueilla. Älyhenkivakuutus-kokonaisuuteen kuuluu muun muassa sähköinen terveystarkastus, itsevalmennusohjelmat, aktiivisuusranneke tai sykemittari sekä fiksuissa valinnoissa auttava mobiilisovellus. Palvelun olennaisena osana on henkivakuutukseen kuuluva taloudellinen turva.
Käyttäjäkyselyn (03/2017) mukaan 75 prosenttia asiakkaista kertoo palvelun johtaneen positiiviseen muutokseen, joka on jäänyt pysyväksi. 58 prosenttia sanoo Älyhenkivakuutuksen auttaneen tekemään jopa elämäntapamuutoksia.
Lue lisää >>  lahitapiola.fi/alyhenkivakuutus

Kaupallinen yhteistyö

Järjestäjä
Raisio, jäljempänä ”Järjestäjä”, järjestää arvonnan, jäljempänä ”Arvonta”.

Osallistumisen ehdot
Arvontaan voivat osallistua kaikki Suomessa pysyvästi asuvat 18 vuotta täyttäneet henkilöt pois lukien Järjestäjän työntekijät. Osallistumalla Arvontaan osallistujat sitoutuvat noudattamaan näitä sääntöjä.

Henkilötietojen käsittely
Järjestäjä ei käytä eikä luovuta annettuja yhteystietoja suoramarkkinointitarkoituksiin. Osallistumisen yhteydessä annettua puhelinnumeroa ja osoitetietoja käytetään vain voittajien tavoittamiseen ja mahdollisten palkintojen toimittamiseen. Arvontaan osallistuvat henkilöt hyväksyvät osallistuessaan, että he saattavat saada sähköpostitse tietoa liittyen Arvontaan.

Osallistuminen ja arvonta-aika
Arvontaan voi osallistua 8.5.-6.6.2017 välisenä aikana. Osallistuminen tapahtuu täyttämällä lomakkeeseen siinä pyydetyt tiedot ja vahvistamalla osallistuminen painamalla Lähetä-painiketta. Arvontaan voi osallistua vain internetissä. Epäselvästi tai vajavaisin tiedoin täytettyjä osallistumisia ei huomioida.

Palkinnot ja voittajan valinta
Arvonnan järjestäjä arpoo yhden lahjakortin Oatlet Storeen. Palkinnon arvo on 50 euroa. Voittajalle ilmoitetaan henkilökohtaisesti. Palkintoa ei voi muuttaa rahaksi.

Palkintojen luovutus ja voittajan julkistus
Järjestäjä ilmoittaa viipymättä arvonnan suorittamisen jälkeen arvontavoitoista voittajille sähköpostitse, puhelimitse tai postitse. Jos voittajaa ei tavoiteta hänen osallistumisensa yhteydessä antamien yhteystietojen kautta viikon kuluessa, arvotaan tilalle uusi voittaja.

Järjestäjän vastuunrajoitus
Järjestäjän vastuu Arvontaan osallistumisesta rajoittuu näissä säännöissä mainittujen palkintojen määrään sekä palkinnon luovuttamiseen. Järjestäjä ei vastaa esimerkiksi mahdollisista tietoliikenneyhteyksiin liittyvistä ongelmista arvontaan osallistumisen yhteydessä taikka osallistumisesta, palkinnon lunastamisesta tai käyttämisestä aiheutuvista kustannuksista.

Verotus
Järjestäjä vastaa arpajaisverosta. Järjestäjä antaa tiedon palkinnoista ja palkinnonsaajan tarpeellisista henkilötiedoista veroviranomaisille voimassaolevien verosäännösten edellyttämän mukaisesti.