Kaupallinen yhteistyö

Liiallinen suolansaanti aiheuttaa lapselle samoja vaivoja kuin aikuiselle. Asiantuntija kehottaa vanhempia kiinnittämään huomiota elintarvikkeiden suolamääriin jo marketissa.

”Alle yksivuotiaan lapsen ruokavalioon ei suositella suolaa laisinkaan, sillä munuaiset ovat vielä kehittymättömät”, kertoo Valion ravitsemusasiantuntija ja laillistettu ravitsemusasiantuntija Teija Penttilä.

Muutaman ikävuoden jälkeen lapsen suolan saanti nousee kuitenkin usein yli suositusten. Tämä johtuu siitä, että lapsi alkaa syödä samaa ruokaa kuin muut perheenjäsenet.

Lapsen suolansaantisuositus on aikuisen suositusta matalampi." Kun koko perhe syö samaa ruokaa, saa lapsi ruoastaan saman suolamäärän kuin aikuinenkin. Ruokavalinnat kannattaakin siksi tehdä lasta ajatellen”, Penttilä muistuttaa.

Lapsen suolansaantisuositus on 3-4 ja aikuisen 5 grammaa vuorokaudessa. Penttilä sanoo, että määrä tulee täyteen nopeasti.

”Lapsen ruokavalioon ei mahdu juurikaan runsassuolaisia tuotteita, jos haluaa pysyä suositusten rajoissa.”

Penttilä kehottaa vanhempia kiinnittämään huomiota tuotteiden suolamääriin jo ruokakaupassa ostoksia tehdessään. Tuotteiden suolamääriä on helppo verrata, sillä lainsäädäntö velvoittaa, että tuotteen suolamäärä tulee käydä ilmi ravintosisältötiedoista.

Esimerkiksi Sydänmerkki-tuotteet ja Valion ValSa® maitosuolatuotteet ovat vähempisuolaisia valintoja lapsiperheille. Valio Oivariini® vähemmän suolaa -rasvaseoksessa ja Valio Polar® 15 vähemmän suolaa -juustoviipaleissa osa tavallisesta suolasta on korvattu Valio ValSa® maitosuolalla, jossa on lähes 80 % vähemmän natriumia kuin tavallisessa ruokasuolassa. Näin tuotteissa on 50 % vähemmän suolaa kuin tavallisissa juustoissa tai rasvaseoksissa keskimäärin.

Maitosuolassa on lisäksi luontaisesti jodia, mikä on tärkeää lapsen normaalille kasvulle. ”Riittävä jodinsaanti on tärkeää myös raskaana olevalle, jotta sikiö kehittyy normaalisti. Kotona ruoanvalmistuksessa tulisi käyttää aina suolaa, jossa on jodia”, Penttilä muistuttaa.

Kuinka vanhempi sitten voi varmistaa, ettei lapsi saa liikaa suolaa?

Noin 80 % suolasta saadaan piilosuolana elintarvikkeista tai valmiista ruoasta.

"Kotona kokkaamalla voi paitsi vaikuttaa ruokaan lisättävän suolan määrän myös lapsen makutottumukseen. On hyvä totuttaa pieni lapsi vähemmän suolaiseen makumaailmaan, missä on paljon muita makuja”, Penttilä sanoo.

Hän suosittelee vanhempia kiinnittämään huomiota myös välipaloihin.

”Perusvälipalat ovat hyviä, mutta esimerkiksi leipä kannatta valita vähempisuolaisena samoin kuin sen päälle laitettava levite, juusto tai leikkele.”

Myös vihannekset ja maitopohjaiset tuotteet, kuten jogurtit ja rahkat, ovat hyviä välipaloja. Maitopohjaiset välipalat sisältävät ainoastaan maidon luontaista natriumia, ja valikoimista löytyy kokonaan maustamattomia tai vähemmän sokerisia tuotteita.

 

Mikä ihmeen maitosuola?

 

Juuston valmistuksessa syntyy oheistuotteena heraa, joka
koostuu heraproteiinista sekä maidon mineraaleista, siis
maitosuolasta. Valio ValSa® maitosuola koostuu maidon
luontaisista mineraaleista.

Maitosuolalla voidaan korvata osa elintarvikkeiden valmis-
tuksessa käytettävästä tavallisesta ruokasuolasta. Samalla
tuotteiden suolapitoisuus laskee merkittävästi eikä mausta
tarvitse silti tinkiä. Maitosuolassa on natriumia lähes 80 %
vähemmän kuin tavallisessa ruokasuolassa.

Valio Oivariini® vähemmän suolaa -rasvaseoksessa ja Valio
Polar® 15 vähemmän suolaa -juustoviipaleissa osa tavallisesta
suolasta on korvattu Valio ValSa® maitosuolalla.