Arjen kiireessä välipaloilla on tärkeä rooli. Lapsi syö pieniä annoksia kerrallaan, eikä pysty tankkaamaan pitkää ateriaväliä varten, kuten aikuiset. Syömällä säännöllisesti nälkä ja kiukku pysyvät loitolla, energiaa riittää päivän temmellyksiin ja koko perheen yhdessäoloon.

1. Vaihtelu virkistää. Hyvä välipala koostuu kasviksista, marjoista, hedelmistä ja täysjyväviljavalmisteista. Täydennyksenä voi käyttää vaihdellen vähärasvaisia maito- ja lihatuotteita.

2. Hyvät hiilihydraatit imeytyvät hitaasti, joten ne pitävät verensokerin sopivalla tasolla pitkään. Hyviä hiilihydraatteja on täysjyväviljassa.

3. Proteiini ja kuidut pitävät nälän loitolla pidempään. Proteiinia on runsaasti muun muassa maito- ja täysjyvätuotteissa. Kuitua saat esimerkiksi täysjyväviljasta ja hedelmistä.

4. Etsi muutama helppo ja terveellinen välipala, joihin voit tukeutua myös kiireessä. Silloin houkutus tarttua karkkeihin tai muihin herkkuihin pienenee.

5. Löydä rytmisi. Välipalat kannattaa sovittaa omaan arkeen ja energiankulutukseen. Keskimäärin on suositeltua syödä kolmen tai neljän tunnin välein.

Vinkit antoi Raision ravitsemusterapeutti Marja Vakkuri.

Testaa jotakin näistä täysjyväviljaa sisältävistä välipaloista:

 

Nalle Mansikka-Kaakaokeksimysli sisältää rapeaa täysjyvämysliä, mansikkaa, minikokoisia suklaakeksejä, runsaasti kuitua ja vain vähän sokeria. Tuotteella on Sydänmerkki.

Nalle Neljän Viljan Täysjyvähiutaleissa yhdistyvät rukiin, vehnän, kauran ja ohran parhaat ominaisuudet. Täysjyvähiutaleet sisältävät runsaasti eri vitamiineja, kivennäisaineita sekä vatsaystävällisiä kuituja. Hiutaleiden keittoaika on vain 3 minuuttia.

Nalle Välipalakekseissä yhdistyvät marjojen maku, terveyttä edistävä täysjyvä ja kuidut. Pieni keksi sopii myös pieneenkin käteen. Tuote on laktoositon, maidoton, munaton, runsaskuituinen ja Sydänmerkillä varustettu.

Katso välipalareseptejä täältä!