Tilted Kilt on tehnyt keikkoja ja äänittänyt musiikkia lasten hyväksi. Nauru, ideat ja valtava määrä intohimoa synnyttivät tämän Microsoftin housebändin, joka nyt lahjoittaa kaikki palkkionsa uudelle lastensairaalalle. Yhdessä Microsoftin ja kumppaneideidensa kanssa bändi on saanut kasaan jo yli 50 000 euroa. Tavoitteena on 100 000 euroa vuoden loppuun mennessä.

Kaikki alkoi nuhruisesta lasinaluksesta Denverissä kolme vuotta sitten Microsoftin omassa tapahtumassa. Muistan kuinka illan aikana syntyi utuinen suunnitelma Microsoftin housebändin soittajista ja biiseistä kirjoitettuna lasinalukseen. Ilmassa oli naurua, ideoita ja valtavasti intohimoa. Itse an ainakaan osannut arvata millainen seikkailu siitä lopulta syntyisi.

Aluksi kukaan ei uskonut meihin

Yhteisen työmatkan ideoinnista oli karua palata arkeen työpaikalla. Piti etsiä harjoittelupaikka, instrumentit ja löytää sopivat biisit. Aluksi kukaan ei työpaikalla meihin uskonut. Valtasimme Keilarannan neukkarin treenikämpäksi ja tuppauduimme pikkujouluihin ja asiakastilaisuuksiin. Ja harjoittelimme… paljon. Kukaan miestä ei taida enää muistaa miksi päätimme valita esiintymisasuksi kiltit, ilmeisesti nimi velvoitti. Keikkojen jälkeen kilttifanien joukko yllätykseksemme kasvoi.

Voitto Company Rockissa

Päätimme osallistua Company Rockiin, joka tunnettiin aiemmin Firmarockkina. Ensimmäisenä vuonna harjoiteltiin ja jo toisena vuonna hullu intohimo ajoi meidät energiseen voittoon. Microsofin, asiakkaiden ja kumppaneiden kilttifanit riehuivat myös itselleen parhaan yleisön palkinnon. Muistan kuinka juhlien tiimellyksessä outo tyhjyys valtasi bändin. Mietimme mitä seuraavaksi voisimme tehdä? Miksi olemme oikeastaan olemassa? Itsellemme, faneille, Microsoftille?

Päätös: kaikki lasten hyväksi

Se taisi olla kosketinsoittajamme Aksu, joka ensimmäisen kerran sanoi idean ääneen: ”Mitä, jos esiintyisimme uudelle lastensairaalalle?” Pian päätimme tehdä kaiken lasten eteen. Päätimme omistaa tämän koko voittovuoden rohkeille ja sisukkaille pienille lapsipotilaille ja uudelle lastensairaalalle. Päätimme säveltää lasten puolesta oman kappaleen: The Masquerade. Päätimme levyttää sen ja tehdä siitä oman musiikkivideon. Päätimme keikkailla ahkeraan, tuoda musiikin iloa ja lahjoittaa kaikki keikkapalkkiot uudelle lastensairaalalle.

Kotimaan keikkailua ja heinäkuun esiintyminen USA:ssa

Nyt keikkoja taitaa olla takana jo reilusti yli kaksikymmentä Espoon Barona Areenalla, Apollo-yökerhossa, Hotelli Presidentissä, Finlandia-talolla, Tavastia-klubilla, Club Nokiassa, Korjaamolla, Kaivopuistossa, Erottajanaukiolla, Kauppakeskus Kampissa, Sanomatalolla ja Innofactor-kampuksella.

Heinäkuussa on tulossa jotain vielä isompaa - esiintyminen USA:ssa Atlantassa 15 000 hengelle uuden lastensairaalan puolesta.

Lahjoituksia, sovellus, MM-finaalikatsomo - Kasassa jo yli 50 000 euroa

Olemme yhdessä Microsoftin ja kumppaneidemme kanssa tällä matkalla saaneet kasaan nyt jo yli 50 000 euroa, tavoitteena saada 100 000 euroa vuoden loppuun mennessä. Suorien lahjoitusten lisäksi olemme olleet mukana tuomassa Lastensairaalasovellusta yli miljoonaan älypuhelimeen Suomessa sekä organisoineet MM-finaalikatsomon ulkoilmanäyttämönä Helsingin keskustaan uuden lastensairaalakeräykseen muutamassa tunnissa. Jo nyt voi sanoa, että tämä matka on ollut yksi suurimpia ja tärkeimpiä matkoja omassa elämässäni.

Sairaalavierailut hiljensivät bändiläiset

Mutta minulle ja bändiläisille kaikkein vaikuttavimpia ja tärkeimpiä kokemuksia ovat olleet vierailut ja soitot Helsingin ja Turun lastensairaaloissa. On ollut ainutlaatuista esiintyä ja tuoda musiikin iloa ja toivoa pitkiin sairaalapäiviin ja piristää lasten, heidän läheisten ja hoitohenkilökunnan arkea. Muistan hyvin kuinka Turusta palatessamme paluumatkalla kotiin auto täyttyi hiljaisista soittajista ja laulajista, jotka olivat kokeneet monta koskettavaa tarinaa elämän hauraudesta, vanhempien rajattomasta rakkaudesta ja pienten lasten sinnikkäästä urheudesta. Lasten ja aikuisten toiveikkaat hymyt jäivät ikuisesti omaan mieleeni.

Olisimme tosi iloisia, jos käyt kuuntelemassa YouTubessa kappaleemme, osallistut keskusteluun musiikista ja lastensairaalasta Facebook-sivuillamme ja lataat sovelluksen omaan puhelimeesi.

Kirjoittaja on Anthony Gyursanszky, Tilted Kilt -bändin muusikko ja Microsoftin markkinointi- ja liiketoimintajohtaja