TALVEN JA KEVÄÄN TREENIT

Talven ja kevään aikana tein pohjia kovenevia harjoituksia varten muun muassa suoritusta tukevalla salitreenillä ja sisäsoudulla. Kylmä kevät viivästytti melontaharjoittelua noin kuukaudella ja aikaa oppia melomaan oli noin 100 päivää. Pyöräilin koko talven ja kotona poljin spinning-pyörällä. Juoksulenkit tein enimmäkseen juoksumatolla, mutta juoksin myös ulkona ainakin kerran viikossa. Ilmojen lämmetessä juoksu- ja pyöräilytreenit siirtyivät ulos ja sisäsoutua jatkoin, kunnes pääsin ulos melomaan kaksi kertaa viikossa. Suuri osa pyöräilymääristä kertyi työmatkapyöräilystä, joten joka päivä ei tarvittu erillistä harjoittelua.

KESÄN TREENIT JA LATAUTUMINEN

Kesän koittaessa kuntopohja oli hyvä eikä pieni flunssakaan paljoa haitannut. Välitavoitteiksi olin ottanut pidempiä yhdistelmäharjoituksia, joista yhdessä pyöräilin toukokuussa Turkuun, jossa juoksin 13 kilometriä suorituksen päätteeksi. Melontaharjoituksia jatkoin ja sain rutiinia melontatekniikkaan ja tarpeellista kestävyyspohjaa tulevaan suoritukseen. Joskus yhdistimme harjoitukseni koko perheen ulkoiluun; kun pojat leikkivät rannalla, vaimoni teki kahvakuulatreeniä. Nousujohteinen ja pitkä treenisuunnitelma yhdistettynä lihashuoltoon ja kehon kuunteluun mahdollistivat sen, että säästyin rasitusvammoilta.

Pidin blogia projektista sen maaliskuun lopun julkistamisesta lähtien, mikä osaltaan auttoi treenien analysoimisessa ja suunnittelussa. Suoritusta edeltävät muutamat viikot palauttelin ja keräsin latausta rauhassa. Henkinen valmistautuminen oli alkanut vuotta aiemmin, joten starttipäivänä totesin levollisena ja latautuneena olevani valmis.

GPS-seurannan saaminen oli hyvä lisä suorituksen seuraamiseen. Suorituksen ajan kaverini päivitti 400:n Haasteen Facebook-sivua ja ihmiset elivät mukana.

Kirjoittaja on Tuomas Pelkonen, joka päätti osallistua talkoisiin omalla haasteellisella urheilusuorituksellaan elokuun 5. ja 6. päivänä. Miten miehen kävi? Jatkoa luvassa perjantaina 27.9...